بسم الله الرحمن الرحیم
استاد حسن عباسی در نشست پژوهشی نظریهپردازی هنر انقلاب/۳
حسن عباسی: هنر افسرده نباید به فضای هنر انقلاب راه یابد/ هنر اصیل ریشه در وحی دارد
خبرگزاری تسنیم: حسن عباسی، پژوهشگر و مدیر اندیشکده یقین گفت: از نظر حکما هنر از وحی جدا نیست؛ هنر در واقع تبیین وحی، سپس تبدیل آن به عقل و انتقال عقل به حس و بیان آن از طریق رسانه است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حسن عباسی، پژوهشگر و مدیر اندیشکده یقین، در نشست پژوهشی نظریهپردازی و آموزش در هنر انقلاب اسلامی که در حوزه هنری برگزار شد، با تاکید بر اینکه هنر افسرده نباید به فضای هنر انقلاب اسلامی راه یابد، اظهار کرد:
امروز در مجموعههای طنز تلویزیون، سینما و تئاتر ما هنر ابزوردی دیده میشود که با سازوکار هنر انقلابی سازگار نیست و این به دلیل ورود و رشد برخی سازوکارهای مخدوش در بنیانهای نظری هنر امروز ما ست.
عباسی با بیان اینکه از نظر حکما هنر از وحی جدا نیست، افزود:
هنر در واقع تبیین وحی، سپس تبدیل آن به عقل و تبدیل عقل به حس است. هنر در نتیجه انتقال حس به وجود میآید که در نهایت از طریق رسانه هنری معرفی میشود. هنر از علم و معرفت و بالتبع از حکمت مجزا نیست و حکمت هم با وحی یکپارچگی و پیوستگی تام دارد.
این پژوهشگر افزود:
هنگامی که میان این اجزا ارتباط معنی دار برقرار شود، سیستم و نظام منسجمی شکل میگیرد که پیوستگی و یکپارچگی میان اجزاء آن دیده میشود و هر جزء معنای خود را در دل این نظام پیدا خواهد کرد.
وی افزود:
در صیرورت هنر ابتدا وحی و دین دیده میشود، سپس حکمت و معرفت را میبینیم که در نهایت هنر خود را در قالب رسانه به ظهور میرساند. اینکه میگوییم قبل از رسانه هنری خود هنر وجود دارد به این معنی است که هنرمند لایههای و ساحتهای مختلف را به طور درونی به حس منتقل میکند و این فرایندی است که در نهایت به رسانه هنر تبدیل میشود.
مدیر اندیشکده یقین با اشاره به داستان حضرت یونس در قرآن کریم، گفت:
کاردو کلودی از این داستان به خلق پینوکیو میرسد که بعد از ساخته شدن توسط شیاطین اغوا شده و در شکم ماهی گرفتار میشود و بعد از رهایی تبدیل به انسان واقعی شده و برمیگردد. این داستان بیانگر یک فرآیند و صیرورت است.
وی با تاکید بر اینکه گاهی توسط هنرمند انگاره معرفتی از کلام وحی استخراج و به اثر هنری تبدیل میشود، اظهار کرد:
این که بگوییم هنر صرفا جنبه سرگرمی دارد که متاسفانه این مسئله در فضای رسانهای و هنری ما دیده وجود دارد، غلط است زیرا به لایه سطحی از وجود انسان یعنی فرح و حزن اشاره دارد.
این نظریهپرداز در خصوص نظریهپردازی هنر انقلاب اسلامی گفت:
نظریهپردازی هنر انقلاب اسلامی به این موضوع بستگی دارد که هنرمند این حوزه چه کسی است و چه ویژگیهایی دارد، نکته دوم این است که آیا منظر دید ما خدایی و وحیانی است یا منظری دنیایی داریم.
وی درباره آموزش هنر انقلاب اسلامی گفت:
برای آموزش هنر انقلابی آموزهها بایستی دستهبندی شود و آموزگارانی شایسته این آموزهها را آموزش دهند که متاسفانه امروز از اهمیت و لزوم آموزش مبانی هنر غفلت شده است.
عباسی در پایان گفت:
اجازه ندهیم انقلاب اسلامی که با کمک 124 هزار پیامبر و امامان معصوم(ع) به دست ما رسیده و باعث ایجاد امید به مستضعفان و به چالش کشیدن مدرنیته شده، آسیب ببیند.
منبع:نسیم
یا علی