loading...
کلبه کرامت،کلبه معنادار
عبدالمهدی بازدید : 90 یکشنبه 06 بهمن 1392 نظرات (2)

بسم الله الرحمن الرحیم

نقدی بر فیلم "روز روشن"؛ شاهد از غیب رسید!

فیلم روز روشن از  چهارشنبه یازدهم دی ماه، در سینماها اکران شده است. در این فیلم که نخستین اثر سینماییِ حسین شهابی محسوب می‌شود بازیگران مطرحی بازی کرده‌اند از جمله مهران احمدی، پانته‌آ بهرام، روناک یونسی، سودابه بیضایی و امیررضا دلاوری. فروش این فیلم در مدت نوزده روز اکران در تهران، 55 میلیون تومان بوده است.
 
\"شاهد

فیلم روز روشن، خوش‌ساخت است، درام خوب و بازی‌هایی چشمگیر دارد؛ فیلمی اجتماعی، با موضوع شهادت در دادگاه و نجات یک متهم به قتل. اما قصه بر خلاف واقع‌نمایی ظاهری فیلمساز، صرفاً در تخیلات ایشان می‌گذرد و از واقعیت به دور است.

در ادامه مطلب...

عبدالمهدی بازدید : 142 چهارشنبه 25 دی 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

نقدی بر فیلم «لکه»؛ منتخب جشنواره عمار"" آیا فتنه‌گران را می‌توان بخشید؟""

فیلم داستانی «لکه»، سیاسی‌ترین فیلم داستانی در چهارمین دوره جشنواره عمار بود. فیلمی که به نتایج فتنه 88 بازگشت دارد، ماجرای استاد دانشگاهی که می‌خواهد در دولت کنونی، مدیر شود. این فیلم برنده تندیس بهترین فیلم نیمه‌بلند چهارمین جشنواره عمار شد.
 

 
در ادامه مطلب...
عبدالمهدی بازدید : 202 چهارشنبه 18 دی 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

نقدی بر فیلم توقیف‌شده "نیلوفر"؛ پدران و ازدواج اجباری دختران

فیلم نیلوفر (1387)، محصول مشترک کشورهای فرانسه و ایران است و اولین ساخته خانم سابین جِمایل، فیلمساز لبنانی الاصل ساکن در امریکا. نیلوفر گرچه در جشنواره‌های چندی مانند برلین، کن و مونترال شرکت کرده ولی تاکنون در هیچ جشنواره‌ای در ایران نمایش نیافته است. تنها نمایش این فیلم در سینماتک خانه هنرمندان در روز دوشنبه نهم دی بود و همین رونمایی سبب‌ نگارش این نقد شد.

 

******

در ادامه مطلب...

عبدالمهدی بازدید : 80 دوشنبه 16 دی 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

فضای مریض رسانه‌ای کشور بزرگترین مانع پیشروی جشنواره عمار

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/10/16/470059_837.jpg

وحید جلیلی از فعالان فرهنگی و روزنامه نگاران با سابقه کشور است که از دست اندرکاران جشنواره مردمی فیلم عمار نیز هست. مسوول شورای سیاست‌گذاری این جشنواره نوپا برای گفتگویی کوتاه روبروی ما نشست و به سوالاتمان پاسخ داد:

* جشنواره عمار به سبب وجه بین المللی و رویکردهای مهمی نظیر هالیوودیسم، با دیگر جشنواره‌های داخلی متفاوت است. آیا این جشنواره ظرفیت این را دارد که در چند سال آینده به یک جشنواره مستقل بین‌المللی تبدیل شود، که در سراسر دنیا مورد توجه قرار بگیرد؟

در ادامه مطلب...

 

عبدالمهدی بازدید : 165 چهارشنبه 11 دی 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

نقد فیلم/ «بشارت به یک شهروند هزارۀ سوم»؛شیطان‌پرستی در پایتخت

فیلم «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» به کارگردانی محمدهادی کریمی از هفدهم مهر در سینماها اکران شده و در مدت 64 روز به فروش سیصد میلیونی در سینماهای تهران رسید. این فیلم با بودجه هفتصد میلیون تومانی به تهیه‌کنندگی علی لدنّی در مؤسسه رسانه‌های تصویری تولید شده است. فیلم، به موضوع شیطان‌پرستی می‌پردازد.
 

******
در ادامه مطلب...
عبدالمهدی بازدید : 161 سه شنبه 03 دی 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

نقدی بر فیلم "به خاطر پونه"؛ اعتیاد مرد یا خیانت زن؟

 فیلم «به خاطر پونه»، سومین ساختۀ هاتف علیمردانی از صبح چهارشنبه سوم مهر اکران عمومی شد و در مدت هشتاد روز به فروش ۷۶۰ میلیونی در تهران رسید. در این فیلم فرهاد اصلانی و هانیه توسلی پس از فیلم زندگی خصوصی/ محمدحسین فرحبخش (۱۳۹۰) بار دیگر نقش یک زوج را بازی کرده‌اند.
 

*******

به خاطر پونه فیلم قابل توجهی است با فیلمنامه‌ای تقریباً تکراری اما با ساختاری جدید. هاتف علیمردانی پس از ساخت دو فیلم کودک، در سومین فیلمش به سراغ موضوعی جدی رفته است. او چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که موضوع فیلمش در خصوص اعتیاد است اما به نظر می‌رسد که اینطور نباشد. به خاطر پونه قصۀ شک مجید است به خیانت همسرش پونه؛ شکی که بر خلاف سایر فیلم‌های سینمای ایران به برائت زن منتهی نمی‌شود.
 


در ادامه مطلب...

 

عبدالمهدی بازدید : 127 سه شنبه 19 آذر 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

با چاشنی ترور یک سپاهی در سریال؛

کینه آمریکایی از نهادهای انقلاب به نمایش درآمد +عکس و فیلم


 قسمت یازدهم از فصل سوم سریال ضد ایرانی هوملند (Homeland)  که در آمریکا در حال پخش است کاملا به ایران پرداخت.
قسمت جدید این سریال "ایران هراس" با ورود نیروهای جاسوسی آمریکا به تهران پیگیری شد و در دو بخش به نمایش تصویر رهبر انقلاب پرداخت.


تصویر رهبر انقلاب در هتل



تصویر رهبر انقلاب در مقر نیروهای سپاه پاسداران

 

در ادامه مطلب...


عبدالمهدی بازدید : 347 پنجشنبه 14 آذر 1392 نظرات (0)
بسم الله الرحمن الرحیم

فیلم کلاس هنرپیشگی هجدهمین ساخته علیرضا داوودنژاد است که از 27 شهریور در سینماها اکران شده است. در این فیلم، خانواده داوودنژاد در نقش‌های واقعی خودشان بازی کرده‌اند.
*******
فیلم کلاس هنرپیشگی، یکی دیگر از فیلم‌های خاص جناب داوودنژاد است. او که کارگردانی را از سال 1354 با ساخت فیلم نازنین شروع کرد در این سال‌ها توانسته زبان سینمایی خاص خود را بیابد و در همان طریق سلوک ‌کند. اغلب فیلم‌های داوودنژاد در گیشه موفق نبوده‌اند. این فیلم 116 دقیقه‌ای نیز از این قاعده مستثنی نیست.

[تصویر:  451360_338.jpg]
خلاصه داستان
اعضای خانوادۀ داوودنژاد در یک کلاس هنرپیشگی شرکت می‌کنند که مدرّس آن خود جناب علیرضا داوودنژاد است. آنها در ادامه وارد یک بازی در متل قو می‌شوند و به دلیل مسائل اقتصادی و طلا، رو در روی یکدیگر قرار می¬گیرند.

در ادامه مطلب...

 

عبدالمهدی بازدید : 90 سه شنبه 28 آبان 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

طعم«گس» سينماي بي‌قانون؛ مسير توليد تا اكران فيلم‌هاي بدون مجوز در ‌ايران چگونه است؟

فيلم بدون مجوز و زيرزميني «گس» ساخته كيارش اسدي‌زاده، توانست جايزه بهترين بازيگر از فستيوال رم سال 2014 را به دست آورد.

 يكي ديگر از فيلم‌هاي بي‌شناسنامه و زيرزميني سينماي‌ ايران توانست در آن سوي مرزها علاقه‌مندان خود را پيدا كند. «گس» ساخته كيارش اسدي‌زاده، فيلمي كه بدون مجوز ساخته شده است، در جشنواره رم به نمايش درآمد و توانست جايزه بهترين بازيگر را به دست آورد. اگر فكر مي‌كنيد ديدن يك شاهكار سينمايي را از دست داده‌ايد، بايد بدانيد كه ‌اين فيلم تابه حال در ‌ايران اكران عمومي نداشته است.

سازندگان «گس» بدون دريافت پروانه ساخت، ‌اين فيلم را توليد كرده‌اند و تلاش داشتند بدون پروانه نمايش به هر نحو ممكن آن را در ليست فيلم‌هاي جشنواره فجر جا بزنند كه نشد.

‌اين فيلم كه در‌ ايتاليا مورد توجه قرار گرفته است، يك داستان سه اپيزودي دارد. اپيزود اول، ماجراي خيانت دكتري 55 ساله به زنش را روايت مي‌كند. در اپيزود دوم، مردي حدوداً سي و چند ساله به زنش خيانت مي‌كند و در اپيزود سوم، دختر و پسر جواني را مي‌بينيم كه پسر در خلال يك اردوي دانشجويي، به دوست‌دخترش خيانت مي‌كند!

داستان فيلم بسيار نزديك به چند فيلمي است كه در جشنواره فجر حسابي سر و صدا به پا كرده‌اند. باز هم خلاقيت كارگردانان‌ ايراني تنها درباره موضوع خيانت، شكفته شده است و ‌اين بار كارگرداني ناشناخته، فيلمي را به نام «گس» بر اساس مضمون خيانت مي‌سازد. جالب ‌اينجاست كه نوع جديد خيانت نيز در ‌اين فيلم مورد توجه قرار گرفته است و آن خيانت پسر به دوست‌ دخترش است!

بعد از افتضاح فيلم‌هاي خيانت‌آلود در جشنواره سي‌ام فيلم فجر، در جشنواره سي و يكم فيلترينگ شديدتري روي توليد انجام شد و شايد به همين دليل بود كه اولين فيلم كيارش اسدي‌زاده به دليل مميزي‌هاي زيادي كه به آن وارد بود، نتوانست در جشنواره توفيق حضور پيدا كند.

 
از توليد در‌ ايران تا نمايش در خارج

يكي از مثال‌هاي خنده‌دار سينماي‌ ايران‌ اين است كه مي‌گويند تعداد كارگردانان سينما از تعداد بازيگران آن بسيار بيشتر است. هر ساله تعداد زيادي از كساني كه در دانشگاه‌ها فارغ‌التحصيل شده‌اند يا دوره‌هاي آزاد كارگرداني را پشت سر گذاشته‌اند، با ساخت يك يا دو فيلم كوتاه نام خود را به عنوان كارگردان به ثبت مي‌رسانند.

همگي‌اين افراد نيز خواستار حضور جدي در سينماي‌ ايران هستند و براي نيل به ‌اين هدف معمولاً به دنبال لابي‌ها و سرمايه‌گذار‌هاي مطمئن مي‌گردند. در ‌اين بين هم هستند كساني كه به جاي طي كردن راه عادي كه همه سينماگران از آن عبور مي‌كنند، راه‌هاي ميانبر را انتخاب مي‌كنند و سعي مي‌كنند با ساخت فيلم‌هايي كه معمولاً به آنها «جشنواره‌اي» مي‌گويند، اسم و رسم خود را از جشنواره‌هاي خارجي كسب كنند. پس نبايد به امثال كساني چون «اسدي زاده» خرده گرفت، چون آنها به راحتي حفره‌هاي قانوني ساخت فيلم را پيدا كرده‌اند.

بسياري از كارگردانان نيز در طول سال از ‌اين روش براي رساندن فيلم‌هايشان به جشنواره فيلم فجر استفاده مي‌كنند. يعني ابتدا فيلم كليد مي‌خورد و بعد همزمان با فيلمبرداري به دنبال اخذ مجوز‌هاي آن مي‌روند و تقريباً همزمان با شروع مراحل فني بعد از فيلمبرداري مانند تدوين، مجوز هم نهايي مي‌شود و فيلم آماده حضور در جشنواره فجر خواهد شد.

در ‌اين قاعده برخي از فيلم‌ها هم نمي‌توانند نظر وزارت ارشاد را جلب كنند اما از آنجايي كه نمي‌شود هزينه‌هاي سنگيني چون دستمزد بازيگران و عوامل را بدون سرانجام رها كرد، تهيه‌كننده از حرفه دومي به نام جشنواره فجر استفاده مي‌كند.

در‌ اين حالت فيلم بدون مجوز با پر كردن درخواست حضور در جشنواره فجر، سعي مي‌كند خود را از ‌اين طريق به سينما تحميل كند. وقتي همه نگاه‌ها به سمت فجر است و هر رخدادي در آن به منزله تأييد از سوي ارشاد محسوب مي‌شود، پس مي‌توان فيلمي را به فجر تحميل كرد و بعد از اكران جشنواره‌اي، آنقدر فضاي رسانه‌اي مناسب خواهد شد كه فيلم بتواند مجوز اكران عمومي را نيز بگيرد. اما اگر فيلم در ‌اين مرحله هم نتوانست خود را به سينما قالب كند، به روش نويني روي مي‌آورد و آن هم حضور مستقيم در جشنواره‌هاي خارجي به نام ‌ايران است.

فيلم‌هايي كه كمترين مميزي و نظارتي روي ساخت آنها صورت نگرفته و محتواي آن مورد ارزيابي قرار نگرفته است به راحتي از سوي جشنواره‌هاي فيلم خارجي جذب مي‌شوند. يكي از مديران سينمايي كه نخواست نامش فاش شود به «جوان» مي‌گويد، مسئولان جشنواره‌هاي خارجي كه معمولاً براي حضور در جشنواره فجر به‌ ايران دعوت مي‌شوند، مسئوليت شناسايي‌ اين فيلم‌ها و برقراري ارتباط با سازندگان آنها را بر عهده دارند.

به ‌اين نحو فيلمي بي‌نام و نشان در سراسر جهان به نام كشورمان پخش مي‌شود و ما را در مقابل يك عمل انجام شده قرار مي‌دهد.
 

محلي براي نمايش ممنوعه‌ها

در ابتداي گزارش به ‌اين نكته اشاره كرديم كه فيلم «گس» تا به حال در كشور اكران عمومي نداشته است، اما ‌اين به معناي نمايش ندادن آن نبوده است. شايد خالي از لطف نباشد كه بدانيد مركزي در قلب تهران وجود دارد كه به راحتي با امكاناتي كه از يكي از نهاد‌هاي وابسته به شهرداري تهران دريافت كرده است، اقدام به پخش فيلم‌هاي بدون مجوز مي‌كند. «گس» نيز در يكي از اكران‌‌هاي ‌اين مركز به نمايش درآمده است.

سينما تك خانه هنرمندان ‌ايران كه عمري چند ماهه دارد و از سوي يكي از منتقدان سينما اداره مي‌شود، در اقدامي قابل تأمل تا به حال اقدام به نمايش چند اثر فاقد مجوز ساخت و اكران كرده است و سعي كرده به ‌اين طريق فيلم‌هاي زيرزميني را موجه جلوه دهد. اسامي چون«گس»، «سوزن» و «وقتی كه  بچه، بچه بود» برمي خوريم و حتي «لرزاننده چربي» ديگر فيلم زيرزميني كه نتوانست در فجر حاضر شود نيز در ليست اكران‌هاي سينما تك حضور داشت اما اعتراضات به اكران ‌اين فيلم مورددار باعث شد تا برنامه اكران آن لغو شود.

به نظر مي‌رسد حضور مركزي به نام سينما تك خود مي‌تواند حرفه جديدي به حفره‌هاي قانوني سينماي‌ ايران بيفزايد و راهي براي مشروعيت بخشيدن به ساخت فيلم‌هاي زيرزميني و ترغيب بيشتر كارگردانان گمنام براي ماجراجويي باشد. سينما تك خانه هنرمندان نمونه ديگري از حضور بي‌قواره نهاد‌هاي متمولي چون شهرداري در امور فرهنگي است؛ محلي كه كاركرد آن با تعريف ابتداي آن متفاوت و گاهي متناقض است.


یا علی

 

عبدالمهدی بازدید : 129 یکشنبه 19 آبان 1392 نظرات (0)
بسم الله الرحمن الرحیم

روایت چندین باره خانواده شارلاتان ها به بهانه یک فوتبالیست
 
  بالاخره سریال پژمان هم پیش از آغاز ماه محرم به اتمام رسید تا قول معاونت سیمای جمهوری اسلامی برای ادامه کار گروه ساختمان پزشکان بی سر و صدا به ادا شود. ماجرا از آنجا آغاز شده بود که در هنگام پخش سریال ساختمان پزشکان، بسیاری از کارشناسان، روزنامه نگاران و فعالان فرهنگی به دلیل بافت خاص داستان این سریال و اثرات آن بر فضای فرهنگی کشور، که برخلاف ظاهر پندهای گنجانده شده در این سریال، مخرب قلمداد می شد، ساختمان پزشکان را به نقد کشیدند و به آن اعتراض کردند. کار به جایی رسید که حتی برخی مقامات عالی نظام نیز واکنش نشان دادند و این سریال را به دلیل سبک زندگی خاصی که ترویج می کرد، مورد انتقاد قرار دادند.
[تصویر:  432866_364.jpg]

با این همه دارابی معاونت سیما، در دیدار با عوامل این سریال ضمن تقدیر از تولید چنین سریالی در رسانه ملی، خواستار ادامه کار گروه و تولید ساختمان پزشکان2 شدند. جالب اینجاست که ایشان به انتقاداتی که به این سریال صورت می گرفت هم اشاره کردند و تاکید کردند که حتی در برابر برخی انتقادات بخش های مدیریتی عالی نظام از این سریال دفاع کرده اند.

در ادامه مطلب...

 

عبدالمهدی بازدید : 102 سه شنبه 14 آبان 1392 نظرات (0)
بسم الله الرحمن الرحیم
دانلود مستندجنجالی/بحران خاموش-بخش اول


[تصویر:  IMAGE635190860510862773.jpg]

مستند بحران خاموش با موضوع بررسی وضعیت آموزشی مهدهای کودک کشور و بر اساس تصاویری منتشر نشده از این مراکز آموزشی، تولید شده، پس از گذراندن مراحل نهایی تدوین آماده نمایش شده است.

 

این مستند که مراحل تولید آن در سال 91 طی شده است، حکایت از بحرانی خاموش در مقاطع آموزشی پایه دارد که به خاطر نبود نظارت و برنامه ریزی و ناهماهنگی سازمان ها و نهادهای مربوطه به بروز معضلات فرهنگی و اجتماعی در سال‌های آتی منجر خواهد شد.
اکران خصوصی این مستند از هفته سوم شهریور ماه در جلساتی با حضور اساتید دانشگاه، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس ، فعالین دانشجویی، ائمه جماعات و امور مساجد، مسئولین بهزیستی و آموزش و پرورش، حوزه های بسیج و چهره های فرهنگی کشور، برگزار خواهد شد و آغاز اکران‌های عمومی مستند از هفته دوم مهرماه در دانشگاه های سراسر کشور خواهد بود.

 

همچنین برگزاری میزگردهای تخصصی نقد و بررسی مستند و نیز بررسی وضعیت آموزشی مهد‌های کودک کشور از دیگر برنامه های «خبرگزاری دانشجو» در دانشگاه های کشور است.

لینک دانلود:

 

با حجم 26MB

 

[تصویر:  hq.png]
با حجم 95MB
تهيه شده در واحد مانيتورينگ مستضعفين  MOSTAZAFIN.TV
 یا علی

 

عبدالمهدی بازدید : 98 شنبه 11 آبان 1392 نظرات (0)
بسم الله الرحمن الرحیم
حسن عباسی، نماینده وزارت ارشاد در صدور مجوز نمایش در سینمای ایران 
خبرگزاری تسنیم :
 ظاهرا همه مراحل ساخت یک فیلم سینمایی در ایران در نهایت به حسن عباسی منتهی می‌شود.
[تصویر:  abasi.jpg]
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم در لابه‌لای اخبار این روزهای جشنواره فجر و در میان همه شایعات مربوط به ممیزی‌ها و اصلاحیه‌های فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره فجر امسال بار دیگر یک نام آشنا در مدیریت فیلم‌ها در سینما تکرار می‌شود:
حسن عباسی.
پوران درخشنده کارگردان فیلم «هیس! دخترها فریاد می‌زنند» دیروز در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته بود که از ارشاد خواسته است که یک نماینده از شورای پروانه نمایش به او  معرفی کند تا در مورد فیلم و اصلاحیه‌هایی که به او خورده است صحبت کند، ارشاد هم حسن عباسی را به او معرفی کرده است و درخشنده و عباسی سرانجام بر سر اضافه شدن یک دیالوگ به فیلم به توافق رسیده‌اند.
همین یک ماه پیش بود که خبر مراجعه مسعود کیمیایی فیلمساز مشهور سینمای اجتماعی به دفتر حسن عباسی برای مذاکره با او جهت صدور پروانه نمایش «دست تنها» در رسانه‌ها به گوش رسید. حسن عباسی در آن ملاقات ویژه خواستار این شده بود که کیمیایی فیلمنامه دیگرش را که به اعتقاد او قوی‌تر و منسجم‌تر است تبدیل به فیلم کند.
ساختمان اندیشکده یقین، مرکز بررسی‌های دکترینال در یکی از محله‌های قدیمی شمال شرق تهران در همه این یکی دو سال محل رفت‌وآمد سینماگرانی بوده است که مشکلی در دریافت مجوز برای ساخت یا نمایش داشته‌اند.
طبق روال اداری سازمان سینمایی سینماگرانی که قصد ساخت فیلم دارند برای گرفتن مجوزی قانونی برای ساخت فیلم ابتدا باید فیلمنامه را به شواری پروانه ساخت ارائه دهند، شواری که اعضای آن تا به حال در رسانه‌ها آفتابی نشده‌اند. بعد از طی این مرحله و صادر شدن مجوز ساخت، باید در مورد مالکیت آن تصمیم‌گیری نهایی شود و تهیه‌کننده و مالک اصلی فیلم مشخص شود و سرانجام در مرحله آخر فیلم باید به محض آماده شدن به شورای پروانه نمایش ارائه شود تا توسط این شورا بازبینی شود و مجوز نمایش آن صادر شود.
به نظر می‌رسد که همه این مراحل ساخت یک فیلم سینمایی در ایران در نهایت به نام حسن عباسی منتهی می‌شود. وی که  چند سالی است  با «مرکز بررسی های دکترینال» اش مشغول کار بر روی محورهای استراژیک فرهنگ ایرانی مختلف است بعد از داوری جشنواره فجر در سه سال گذشته  به این شورا پیوسته است و با توجه به سابقه و صبغه فرهنگی خاصش تصمیم گیرنده اصلی شورای فیلمسازی است.
قرار گرفتن حسن عباسی با این پیشینه فکری و سابقه فرهنگی خاص در یکی از مهمترین جایگاه‌های مدیریت سینمایی در کشور ظاهرا در این چند سال وضعیت نابسامان اعمال سلیقه‌های فردی و غیرفرهنگی در این موقعیت خاص سینما راکاهش داده است.
حسن عباسی در یکی دو سال اخیر بر مقوله‌های فکری در سینما هم متمرکز شده است و یک پروژه فکری جدید برای حلقه اطرافیانش تعریف کرده است:
«سینما
استراتژیک»

 


یا علی

 

عبدالمهدی بازدید : 107 جمعه 19 مهر 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

از کشف حجاب تا همکاری با یک صهیونیست برای دشمنی با ایران

«دیگر نمی خواهم فرصت‌ها را از دست بدهم. من هر چند عاشق ایرانم ولی می‌خواهم اینجا {آمریکا} بمانم».

گلشیفته فراهانی جنجال‌هایش را اینگونه آغاز کرد. جنجال کشف حجاب یک بازیگر نام‌آشنا که بی سروصدا به آمریکا رفت و ناگهان هوس کرد برای همیشه در آنجا بماند. فکر می‌کرد تضمین حضور همیشگی‌اش در بلاد غربت، له کردن یک روسری زیر پایش است و تمام! 

همان روزها عده‌ای معتقد بودند که او باز می‌گردد، اما فراهانی هر روز مصاحبه می‌کرد و با لبخند به دوربین‌ها خبر از رضایتی می‌داد که دور از وطن کسب کرده و می‌خواهد آنجا ماندگار باشد. او خودش را تضمین شده می‌دید! تضمینی که البته در نامش هم «دروغ» وجود داشت؛ مجموعه دروغ‌ها (body of lies) نام اولین فیلمی بود که  خانم بازیگر در کسوت یک چهره بین‌المللی در آن حضور یافت. فیلمی با موضوع جنگ و البته بر ضد مردم عراق به کارگردانی «ریدلی اسکات» و بازی «لئوناردو دی کاپریو». نام این دو غول سینمایی کافی بود تا فراهانی بازی را تمام شده ببیند. اما بازی آنگونه که فراهانی می‌خواست پیش نرفت.

«مزخرف»! این عنوانی بود که منتقدان به اثر ریدلی اسکات دادند. انتقادها از هر طرف به سمت این فیلم روانه شد و همه چیز حتی بازی لئوناردو دی‌کاپریو مورد انتقادهای شدید قرار گرفت. مجموعه دروغ‌ها فروش تاسف باری داشت و حتی خود کارگردان معتقد بود...

در ادامه مطلب...

عبدالمهدی بازدید : 291 چهارشنبه 17 مهر 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

نقدی بر فیلم پل چوبی،وقتی عشق با هوس تفاوتی ندارد

فیلم پل چوبی (1390) چهارمین ساخته مهدی کرم‌پور، با یک سال تأخیر از روز چهارشنبه 6 شهریور در تهران اکران شد و در مدت 35 روز به فروش هشتصد میلیون تومانی در کشور رسید. پل چوبی، ششمین و آخرین فیلمی بود که حوزه هنری در شهریور سال گذشته با اکران آنها در سینماهای تحت مدیریت خود مخالفت کرد. فیلم پل چوبی ماجرای امیر و شیرین را در سال 1388 روایت می‌کند، از لحظه تحویل سال تا اواخر زمستان. فیلمی که زندگی خانوادگی این زوج را با ملقمه‌ای از سیاست روایت می‌کند.

 
خلاصه داستان
زنده شدن عشق دوران جوانی امیر لطفی (بهرام رادان) با رجعت معشوقه سابق نازلی خانم (هدیه تهرانی) از خارجه به محلۀ قدیمی پل چوبی، آمیخته با برخی حواشی انتخابات سال 88، شک و تردید از خیانت زوجه یعنی شیرین خانم (مهناز افشار) و رابطۀ او با استاد...

در ادامه مطلب...

 

عبدالمهدی بازدید : 192 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

نقدی بر فیلم هیچ‌کجا، هیچ‌کس وقتی اشرار به حکم تکوینی خداوند، به مرگ بد و ناگهانی می‌میرند


«هیچ کجا، هیچ کس» سومین ساخته ابراهیم شیبانی،‌ فیلم هوشمندانه و خوش‌ساختی است. فروش این فیلم که در قالب اکران عید فطر از چهارشنبه 16 مرداد به روی پرده رفته، در مدت 46 روز به 506 میلیون تومان در تهران و 215 میلیون تومان در شهرستان‌ها رسیده است.

 


ابراهیم شیبانی در سومین فیلم خود به سراغ فیلمنامه‌ای از احمد رفیع‌زاده رفته است. ساختار این فیلم در نگاه اول مخاطب را شگفت‌زده خواهد کرد. زیرا سکانس‌ها مغشوش و نامرتب‌اند و توالی زمانی در فیلم رعایت نشده است. اما این ساختار غیرمتعارف

در ادامه مطلب...

عبدالمهدی بازدید : 195 پنجشنبه 28 شهریور 1392 نظرات (0)
عبدالمهدی بازدید : 119 پنجشنبه 28 شهریور 1392 نظرات (0)
بسم الله الرحمن الرحیم
دیگر برایمان عادت شده که مستندساز یا کارگردانی ضد ایرانی در خیابان های ایران جولان داده، با مسئولین تراز اول کشورمان مصاحبه کنند، با گشت و گذار در خیابان‌ها، بازار، مناطق سنتی و … مصاحبه تهیه کنند و یا برای ساخت لوکیشن‌هایشان، ایده جمع آوری کنند.
نمونه های آن به قدر زیاد است که احتمالاً تمام مردم مواردی از آن را در ذهن دارند. خود «BBC» از طلایه داران این امر است. البته این شبکه تنها شبکه ای نیست که مشتری این گونه مستند هاست.
شبکه های «PBS» ،«CNN» و «دیسکاوری» از جملۀ این شبکه ها هستند. این بنگاه های دولتی، مستند های مختلفی را در خاک کشورمان! پر کرده اند که هر کدام به نوعی کشورمان را متحجر، خشن، بی فکر، عقب مانده، رمز آلود و تهدید کننده، آتش پرست، قانون گریز، نظم ناپذیر و تروریست معرفی می کنند. این مستندها با سیاه نمایی، مردم ایران را ریاکار و دودوزه باز و در فقر، فلاکت و بدبختی نشان می دهند.
برای نمونه می توان مستندهای به «کلیه های ایرانی برای فروش»، «سفر به انتهای زمین»، «سفر انقلابی به ایران» و «تغییر جنسیت در ایران» اشاره کرد.
این مستندها که همه یا قسمتی از آن ها در خاک ایران پر شده اند، بعضاً مناطقی را درنوردیده اند که خود ایرانیان کمتر گذرشان به آنجا افتاده است.
در زیر به بعضی فیلم‌های ضد ایرانی نیز که در خود ایران ساخته شده است به نقل از snn اشاره می‌کنیم:
فیلم «کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد»
فیلم «کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد» از شاخص ترین فیلم های ضد ایرانی است که در خاک خودمان ساخته شده است.

فیلمنامه این فیلم کار مشترکی از بهمن قبادی، حسین.م آبکنار، رکسانا صابری است که بدون مجوز و زیر زمینی تولید شده است.
نگار شقاقی، حامد بهداد، اشکان کوشانفر، بابک میرزاخانی و سروش لشکری (هیچکس) و چند تا از موزیسن های زیر زمینی رپ و راک ایرانی از بازیگران این فیلمند.
خلاصه داستان فیلم:
دختر و پسر جوانی بعد از آزادی از زندان، برای جمع کردن یک گروه جدیدِ موزیک، به قلب تهران می‎زنند و سفری زیرزمینی را شروع می‎کنند تا تک تک افراد بندشان را از میان گروه‎های مخفی زیرزمینی پیدا کنند. آنها می‎خواهند از ایران بروند تا خودشان را به فستیوالی در لندن و پاریس برسانند اما بیشترشان برای رفتن از ایران نه پولی دارند و نه پاسپورتی. جوان دیگری تلاش می‎کند تا برایشان پاسپورت جعلی جور کند و قبل از رفتن‎شان ترتیب کنسرتی مخفی را در تهران بدهد و …
[تصویر:  film5.jpg]
 در ادامه مطلب...

 

عبدالمهدی بازدید : 276 دوشنبه 25 شهریور 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

جشن روز ملی سینما با حضور چشم گیر ستارگان و سینماگران مطرح کشورمان در باشگاه دیپلماتیک آبگینه برگزار شد.

نزدیک به دو هزار نفر از گروه های مختلف سینما در کنار وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در این مراسم حاضر بودند. مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، داوود میرباقری، کیانوش عیاری،اکبر عبدی، بهمن فرمان آرا، رخشان بنی اعتماد، کیومرث پواحمد، علی معلم، فریدون جیرانی، علیرضا داوودنژاد، بهروز افخمی، پرویز پرستویی، رضا کیانیان، احمدرضا درویش، رضا میرکریمی، پانته آ بهرام، فاطمه معتمد آریا، مهناز افشار، حمید فرخ نژاد، هنگامه قاضیانی، حمید اعتباریان، نیکی کریمی، فریبرز عرب نیا، ماهایا پطروسیان، علی مصفا،سامان مقدم،محمد بزرگ نیا،گوهر خیراندیش، حسن پورشیرازی،مرضیه برومند، مهدی فخیم زاده،علی دهکردی، ناصر چشم آذر،تورج اصلانی، عبدالله اسکندری، سید محمد بهشتی، علیرضا رضاداد، منوچهر محمدی، همایون اسعدیان، مازیار میری، محسن علی اکبری، مسعود اطیابی، سید جمال ساداتیان، منیژه حکمت،جهانگیر کوثری، داریوش باباییان، محمد نشاط، تورج منصوری، جهانگیر الماسی،حسام نواب صفوی، شهرام حقیقت دوست، محسن تنابنده، شهرام مکری،بیژن امکانیان، فرشته طائرپور،عاطفه رضوی، آهو خردمند، سیروس الوند، ضیا الدین دری، واروژ کریم مسیحی،کامبوزیا پرتوی، فریده سپاه منصور، حسین یاری، هوشنگ توکلی،حسین پاکدل، پیمان قاسم خانی، بهاره رهنما،امین تاریخ، منوچهر اسماعیلی،کارن همایونفر، ابولفضل جلیلی، لویی چکناواریان، محمد سریر،آناهیتا نعمتی، طناز طباطبایی،لادن مستوفی،رعنا آزادی ور، عباس رافعی، روح الله حجازی،محمدرضا سکوت،عنایت بخشی،فریدون شهبازیان، ابراهیم مختاری، غلامرضا موسوی،فرهاد توحیدی، محمد مهدی عسگرپور، حبیب ایل بیگی، جعفر صانعی مقدم، احمد میر اعلایی، شفیع آقا محمدیان، محمد رضا عباسیان و... تعدادی از چهره های مطرح حاضر در این جشن بودند.

 

[تصویر:  rooz-meli-cinema48.JPG]
هنگامه قاضیانی و نیکی کریمی
[تصویر:  rooz-meli-cinema101.JPG]

لادن مستوفی

در ادامه مطلب...

عبدالمهدی بازدید : 93 پنجشنبه 21 شهریور 1392 نظرات (0)
بسم الله الرحمن الرحیم

چرا تحریم ها 15 ماه دیرتر به منزل خانم سوپر استار رسید؟

 

[تصویر:  400119_454.jpg]



گروه فرهنگی مشرق - "زمين بازي سياست مردان هر جايي مي تواند باشد. اما براي كساني كه دغدغه صلح و دوستي دارند، زمين هايي وجود دارد كه بايد پاك از جنگ ها و دشمني ها بماند. يكي از معصوم ترين و مظلوم ترين عرصه ها، جايي است كه صداي كودكي در آن مي پيچد و تا وقتي اين صدا هست، آنجا زمين بازي قدرت ها و كينه ها نيست. اين صدا خط قرمزي براي ورود سياستمداران است. تحريم هاي امروز غرب عليه ايران بيش از حدي است كه بتوانيم آن را اختلافي ميان ديدگاه هاي سياسي دولت ها و دولتمردان بدانيم. اين فشارها مدت هاست پا به حريم كودكان، آن هم بي پناه ترين آنها گذاشته است. هر بار كه خبري مبني بر تحريم دارو، گران شدن غذا و... مي شنوم تصوير هزاران كودك بيمار را به ياد مي آورم كه مدت هاست صداي شادي و سلامت آنها پشت درهاي سياست به سكوت تبديل شده. كودكان هيچ نقشي در سياست هاي درست يا غلط ما ندارند، اما زندگي در جهان كوچك شان هر روز سخت تر مي شود. كودكان قدرت و ابزاري ندارند كه خط قرمزهايشان را نشان جهان دهند و بگويند از زمين هايي جز زمين جهان كوچك ما براي حل مشكلات تان استفاده كنيد. آنها فقط صدايشان را دارند، و ما فقط مي دانيم كه اگر نخندند، اگر شاد نباشند، اگر سلامت نباشند، شادي از جهان رخت مي بندد."

آنچه از نظرتان گذشت، بخشی از یادداشت اخیر مهتاب کرامتی است

 در ادامه مطلب...

 

عبدالمهدی بازدید : 119 چهارشنبه 20 شهریور 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

نخستین فیلم ایرانی که دکتر حسن عباسی به طور رسمی مشاوره فیلمنامه آنرا بر عهده داشته پنجشنبه ساعت 22 به تلوزیون می آید.

احتمالا به خاطر قضیه جنگ سوریه بوده که صدا و سیما به این زودی این فیلمو خریده و پخش میکنه.


[تصویر:  raz-0.jpg]

http://www.soheilsalimi.com/news-file/butcher_angels-hady-chattat-soheilsalimi-mohammad-ghahremani-fershtegan-e-ghsab-2013.jpg

 یا علی

عبدالمهدی بازدید : 135 چهارشنبه 13 شهریور 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

به دنبال انتشار عکسی از دختر نعیمه اشراقی در فضای مجازی وی در صفحه فیس بوکش توضیحاتی را منتشر کرد.
البته عکس های منتشر شده از دو نوع متفاوت بود که در یکی از آنها نعیما طاهری دامن بر تن داشت و این عکس از سوی نعیمه اشراقی در شبکه ها پخش شده بود ولی عکس دیگر نعیما را با ساپورت نشان می‌دهد که البته این 2 عکس از صفحه نعمیه اشراقی حذف شده است.

در ادامه مطلب...

عبدالمهدی بازدید : 88 سه شنبه 05 شهریور 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

درآمدی بر دکترین سینما (۲۱) – ریخت شناسی (۳) – سینمای مخاطب/جلسه ۴۱۷

|زمان:۱۷ اسفند ۹۱|
| مدت:۱ ساعت و ۵۵ دقیقه|
فایل تصویری (mp4)
فایل صوتی (mp3)
یا علی

 

عبدالمهدی بازدید : 94 یکشنبه 03 شهریور 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

راوی پاسداری از حرم آل الله،هادی را می توان در دو کلمه خلاصه کرد: آرامش و لبخند!

دوشنبه شب بود و برای ماموریتی عازم غرب کشور بودم که پیامکی از همرزمان هادی بدستم رسید که " هادی شهید شد!" دو سه روز پیش از آن بود که با هادی صحبت کرده بودم و در آستانه اذان مغرب دوشنبه بود که خبرش را برایم پیامک کرده بودند! باورم نشد! زنگ زدم و تایید خبر را گرفتم و اولین تصویری که جلوی چشمم آمد دخترک خردسال هادی بود که بارها مکالمه تلفنی هادی با او را شنیده بودم! پیش می آمد که چند روز در ماموریت بودیم و هادی امکان حضور در خانه را نداشت و در آن ایام مکالمه های هادی و دخترش شنیدنی بود! چنان ناز دخترش را می کشید و ...!  

                                 [تصویر:  392606_579.jpg]

ادامه مطلب...

عبدالمهدی بازدید : 153 دوشنبه 14 مرداد 1392 نظرات (0)
عبدالمهدی بازدید : 180 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

حسن عباسی: با کدام مبانی‏اقتصادی قول بهبود اقتصاد در ۶ ماه تا دو سال را می‏دهید!؟/«نبرد خاموش»؛یک مستند معمولی، یک خواننده خوب!
در حالی که مدتی است انتخابات به مهم‌ترین موضوع مورد بحث در تمامی‌محافل تبدیل شده، اکران پرشمار مستندهای سیاسی به برنامه‌ی ثابت دانشگاه‌های کشور تبدیل شده است. مستندهایی چون «میراث آلبرتا ۲؛ روایت اروپایی» و «مصاف» که اکران دانشگاهی آنها با استقبال بالای دانشجویان همراه شده است و نشان داده که جذابیت مستند سیاسی برای جامعه‌ی دانشگاهی کمتر از جذاببیت مناظرات و جلسات پرسش و پاسخ نیست.



عبدالمهدی بازدید : 94 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم


دانلود فایل تصویری و صوتی سخنرانی استاد رائفی پور در بهشهر

عنوان: انتخابات، بایدها و نبایدها -
زمان: 15 خرداد 1392

 



دانلود فایل تصویری ..................

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 517
  • کل نظرات : 62
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 61
  • آی پی دیروز : 81
  • بازدید امروز : 66
  • باردید دیروز : 687
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,789
  • بازدید ماه : 1,510
  • بازدید سال : 32,191
  • بازدید کلی : 279,554