loading...
کلبه کرامت،کلبه معنادار
عبدالمهدی بازدید : 117 دوشنبه 01 مهر 1392 نظرات (0)

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 اهداف استراتژیک تسلط بر یک روستای سوریه

ارتش سوریه به حملات گسترده خود برای پاکسازی کامل غوطه شرقی دمشق و رفع نیازمندی‌های نظامی این منطقه و همچنین حمایت از عمق دمشق ادامه می دهد. از آنجا که غوطه شرقی شاهرگ حیاتی دمشق به شمار می‌رود، ارتش فعالیت خود را از اینجا آغاز می کند. بسیاری از شهرک‌های این منطقه پایگاه‌ جبهه النصره و دیگر گروه‌های تکفیری همچون لواء اسلام و احرار شام به شمار می‌رود.


از منظر استراتژیک غوطه شرقی، پاشنه آشیل دمشق در قسمت شرقی آن به شمار می‌رود. این منطقه که از لحاظ جغرافیایی متحد دمشق به شمار می رود دارای روستاهایی مهم است که در خط مقدم حمله به دمشق قرار دارد. مهمترین مناطق غوطه شرقی که مخالفان در آن دارای پایگاه هستند عبارتند از: الملیحیه، بیت سحم، عقربا، عربین، زماکا و جوبر. این مناطق تنها در فاصله چند کیلومتری دمشق قرار دارد و نزدیکترین آنها به پایتخت، حی جوبر است که تنها در فاصله چند متری از میدان عباسی‌ها در مرکز پایتخت قرار دارد.

مناطق دیگری نیز وجود دارد که از لحاظ نظامی کم اهمیت‌تر از مناطق مذکور نیست. در حومه غوطه شهرک‌هایی همچون النشابیه، البلالیه والاحمدیه وجود دارد که پایگاه جبهه النصره و شورشیان مسلح را تشکیل می‌دهد .مهمترین آنها دیر سلیمان است که قطب دایره مناطق نظامی مذکور به شمار میرود.


دير سليمان

طی چند روز گذشته، ارتش سوریه با انجام عملیاتی گسترده بر این منطقه تسلط یافت و صدها تن از تروریست‌ها را به هلاکت رساند. بر اساس منابع مطبوعاتی، ارتش سوریه با تسلط بر این منطقه، توانست به پیشرفت‌هایی استراتژیک دست یابد. به گونه‌ای که تا آستانه دستیابی به روستای النشابیه که دژ جبهه النصره در غوطه شرقی است، پیش رفت. ارتش سوریه برای ورود به این نبرد، ابتدا فعالیت خود را در دیر سلیمان آغاز کرد.


اهمیت تسلط بر دیر سلیمان در موارد زیر خلاصه می شود:

1-    دیر سلیمان در فاصله چند کیلومتری شمال فرودگاه دمشق قرار دارد.  انجام عملیات نظامی برای تسلط بر این فرودگاه، از این روستا آغاز می‌شود افزون بر آن، مرکز استراتژیک و منبع اصلی تغذیه سلاح و نیرو برای شورشیان مسلحی است که در امتداد خطوط زملکا، عربین، الملیحه، بیت سحم و عقربا به فعالیت مشغول هستند. با تسلط ارتش بر این روستا، تروریست‌های مستقر در خطوط مقدم غوطه شرقی، شریان اصلی امدادرسانی خود را از دست می دهند.

2-    این روستا نقطه آغاز تسلط بر روستای النشابیه و در ادامه، قطع امدادرسانی و پشتیبانی استراتژیک از شورشیان مسلح در خطوط مقدم غوطه شرقی به شکل کامل است. از همین روست که ارتش بر اساس آنچه گفته شد مانع پیشروی شورشیان به طور کامل شد. افزون بر آن توانست از پشت به آنها حمله کند و بدین ترتیب عملیات ارتش ابتدا از دمشق و حومه غوطه شرقی آغاز و در تمامی این مناطق گسترش یافت.

3-    با تسلط بر این روستا، ضربه‌ای روحی بر مخالفان مسلح وارد می‌شود چرا که از مهمترین مناطق امدادرسانی آنها به شمار می‌رود. افزون بر آن با کنترل این منطقه، مسیر پیشروی تروریست‌هایی که از اردن راهی غوطه شرقی می‌شوند، مسدود می‌گردد. آنها 1600 کیلومتر را با پای پیاده طی می‌کنند و قبل از رسیدن به خطوط مقدم نبرد در غوطه شرقی در طول مسیر استراحت می‌کنند. بنابراین با تسلط ارتش بر این روستا – به طور خاص- و النشابیه، شورشیان مسلح مجبور خواهند شد مسیر حرکت خود به سمت غوطه برای پشتیبانی از تروریست‌ها را تغییر دهند. ارتش در این راستا کمین‌گاهای مهمی را برای تعقیب آنها و بیرون راندنشان از خطوط مقدم غوطه شرقی اختصاص داده است.


هدف از پاکسازی کامل غوطه شرقی

با  انجام عملیات پاکسازی، فشار بر این منطقه و همچنین مناطق دمشق کاهش می‌یابد. این اقدام دارای تأثیراتی مثبت بر نبرد غوطه غربی خواهد بود چرا که این منطقه متأثر از حوادث همسایه شرقی خود است. دیگر آنکه در پی این عملیات، ارتش می‌تواند به طور کامل بر غوطه شرقی مسلط شده، غوطه غربی را از پشت محاصره نماید و شورشیان مستقر در آنجا را تحت فشار قرار دهد. شاید این موضوع مهمترین دلیل تلاش ارتش برای کنترل غوطه شرقی با هدف ایجاد فضای مساعد برای کنترل دمشق و از بین بردن شبه نظامیان در پشت درب‌های پایتخت باشد.

 

یا علی

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 517
  • کل نظرات : 62
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 76
  • بازدید امروز : 69
  • باردید دیروز : 131
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,214
  • بازدید ماه : 4,865
  • بازدید سال : 35,546
  • بازدید کلی : 282,909