loading...
کلبه کرامت،کلبه معنادار
عبدالمهدی بازدید : 92 یکشنبه 03 آذر 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

متن انگلیسی توافق هسته‌ای ایران و1+5 + ترجمه

به گزارش مشرق، متن کامل توافق اولیه گروه 1+5 با ایران درباره برنامه هسته‌ای به زبان انگلیسی منتشر شده است. برای دیدن این متن می‌توانید اینجا کلیک کنید.

هدف مذاکرات مشترک رسیدن به توافق بلندمدت برای راه حلی است که درباره صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران اطمینان حاصل شود. ایران بار دیگر تاکید کرد تحت هیچ شرایطی به دنبال سلاح اتمی نیست. این توافق راه را برای اقدامات لازم برای رسیدن به مرحله آخر در دوره مورد توافق برای حل مساله مورد نگرانی به وجود می‎‌آورد و راه حل موجود توافق شده به ایران این قدرت را نی دهد که به طور کامل از حق خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی بر اساس تعداتش در ان پی تی بهره ببرد.
این راه جامع مبتنی بر برنامه مورد توافق غنی سازی است که در آن محدودیتهای عملی و اقدامات شفاف سازی در قبال ماهیت مسالمت آمیز برنامه غنی سازی اعمال خواهد شد. در این توافق آمده یا با همه چیز موافقت خواهد شد یا هیچ توفقی وجود نخواهد داشت.
بر اساس متن توافق شده، فرآیند گام به گام و متقابل مد نظر خواهد بود و بر اساس آن برداشتن جامع تحریم‌های مبتنی بر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و نیز تحریم‌های چندجانبه و یک جانبه در قبال برنامه اتمی ایران مدنظر است.
در میان اقدامات ابتدایی، اقدامات اضافی و مرحله نهایی نیز انجام خواهد شد که شامل قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل می شود با این ایده که به نتیجه مطلوب از لحاظ ملاحظات شورای امنیت سازمان ملل بیانجامد. ایران و 1+5 مسئول به نتیجه رسیدن و اجرای با حسن نیت اقدامات کوتاه مدت و راه حل جامعه هستتند. یک کمیسیون مشترک از ایران و 1+5 برای بررسی و رصد اجرای اقدامات مورد توافق کوتاه مدت و توجه به مسائلی که در این زمینه به وجود می‌آید، تشکیل می شود و آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئول راستی آزمایی اقدامات اتمی مد نظر در این توافق است. این کمیسیون مشترک با همکاری آژانس درباره رسیدن به راه حل جهت رفع نگرانی های مربوط به فعالیتهای گذشته و حال برنامه اتمی ایران تلاش می کند.
عناصر و ارکان اقدام اول:
اولین اقدام زمان مند بودن آن است و اینکه شش ماهه بوده و این موضوع مطرح است که با رضایت متقابل همه طرفها برای حفظ جو مثبت و سازنده مذاکرات تلاش و کار کنند.
ایران اقدامات داوطلبانه زیر را انجام خواهد داد:
- ایران نیمی از ذخایر موجود 20 درصدی خود را به اکسید تبدیل کند و بقیه را به "یواف 6" تبدیل کند که سطح آن بیش از پنج درصد نرسد
- ایران توافق کرده خط فراوری دوباره راه اندازی نکند
- ایران اعلام می کند که در طی شش ماه غنی سازی بالای پنج درصد نخواهد داشت
- ایران اعلام می کند که هیچگونه توسعه و گسترش بیشتری از فعالیتهای غنی سازی نطنز، فردو اراک را انجام ندهد.
- وقتی فرآوری تبدیل غنی سازی (یو اف6) پنج درصدی به یو او 2 آماده شد، ایران طی شش ماه آینده یواف6 هایی که به تازگی به غنی سازی پنج دصدی رسیده را به اکسید تبدیل کند
- ایران اعلام کرده مکانهای جدیدی برای غنی سازی اختصاص نخواهد داد
- ایران به فعالیتهای مربوط به امور تحقیق و توسعه پادمان خود ادامه خواهد داد به ویژه رویه های مبوط به تحقیق و توسعه غنی سازی کنونی البته تحقیقاتی برای انباشت اورانیوم غنی سازی شده صورت نخواهد گرفت
- هیچ فعالیت فراآوری مجدد یا ساخت تاسیسات قادر به فرآوری مجدد انجام نخواهد شد
- افزایش بازرسی ها و نظارت:
دادن اطلاعات خاص به آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره طرح های ایران برای تاسیسات اتمی اش؛ اطلاعاتی درباره تک تک تاسیسات اتمی، مکان آنها، فعالیت خاص آنها، معادن اورانیوم و اطلاعات درباره منبع این مواد.
این اطلاعات طی سه ماه و با اقدامات ذیل منتقل خواهد شد:
- ارائه اطلاعات به روز درباره رآکتور اراک به آژانس
-توافق با آژانس و به نتیجه رسیدن درباره رویکرد پادمانی در قبال تاسیسات اراک
- دادن دسترسی روزانه به بازرسان آژانس و وقتی که حضور ندارنداجازه بازرسی های اعلام نشده و و نیز دادن دسترسی غیرآنلاین و آفلاین به تاسیسات نطنز و فردو
- بازرسان آژانس دسترسی به کارگاه‌ها و مکان انباشت سانتریفیوژ
- انبارهای موجود سانتریفیوژ
- معادن اورانیوم.
1- ایران طی شش ماه "یو اف 6" را به سانتریفیوژهای نصب شده تزریق نمی کند و سانتریفیوژهای موجود را با سانتریفیوژهای با همان سطح قبلی جایگزین میکند
2_ در فردو، هیچ غنی سازی بالای پنج درصدی انجام نشده و ظرفیت غنی سازی افرایش نمی یابد و به 12 آبشار موجود خود "یو اف 6" تزریق نخواهد کرد و این تجهیزات در وضعیت غیر فعال باقی خواهد ماند.
3_ ایران اعلام می کند در زمینه نگرانی ها درباره ساخت راکتور اراک طی شش ماه آینده ساخت و ایجاد راکتور اراک را گسترش نخواهد داد.
4-ایران اعلام می‌کند که در طی شش ماه سانتریفیوژهای موجودش را با همان سانتریفیوژها در همان سطح جایگزین خواهد کرد.
5- بر اساس این برنامه، تولید سانتریفیوژ ایران در طی این شش ماه برای جایگزینی کردن ماشین‌های صدمه دیده جایگزین خواهد شد .
در ازای این اقدامات، 3+3 اقدامات داوطلبانه زیر را انجام می دهد:
- تلاش های خود برای کاهش بیشتر فروش نفت خام ایران را متوقف کند و مشتریان ایران بتوانند در میزان و سطح کنونی قادر به خرید باشند و اقدامات لازم برای بازگرداندن میزان اعلام شده درآمد نفتی بلوکه شده در خارج اتخاذ شود. برای فروش چنین میزانی از نفت، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌ها بر سرویس‌های حمل و نقل و بیمه مرتبط را تعلیق می‌کنند
- تحریم های صادرات پتروشیمی و خدمات مرتبط با آن
- طلا و فلزات گرانبها و خدمات مربوطه
- صنعت خودرو و خدمات مربوطه
-دادن مجوز تعمیر قطعات هواپیما برای استفاده غیرنظامی و صنعت هوانوردی و خدمات مربوطه
- تحریم های جدید اتحادیه اروپا وجود نخواهد داشت
- دولت آمریکا با همکاری با کنگره آمریکا از تحریم های جدید ممانعت خواهد کرد

- ایجاد کانل مالی برای تسهیل شرایط تبادلات تجاری انسان دوستانه برای رفع نیازهای ایرانی هایی که در خارج از این کشور در حال زندگی هستند. این نیازها شامل تبادل غذایی، کشاورزی، دارویی، پزشکی است. این کانال مربوط به بانکهای خاص خارجی بوده و بانکهای ایرانی مربوط نمی شود. بانکهای ایرانی وقتی این کانال تشکیل شد، ، نام بانک های مرتبط ایرانی با آنها اعلام می‌شود.

- این کانال همچنین اقدامات ذیل را انجام میدهد:
- تبادلات لازم برای پرداخت هزینه‌های ایران در سازمان ملل
- تغییر مسیر دارایی ها و انتقال پول طی این شش ماه و به میزان مورد توافق به دانشگاه ها و موسساتی که دانشجویان ایرانی در آنها در حال تحصیل هستند.
- افزایش تبادلات اتحایده اروپا با بخش های غیر تحریم شده به میزانی که توافق شد.
- تحریم ها بر خدمات مربوطه یعنی هر خدماتی از قبیل بیمه، حمل و نقل یا مسائل مالی آن می شود.
- این خدمات می تواندتبادل با هر شرکت و واحد ایرانی که مشمول تحریم نیستند شود .
- کاهش تحریمها می تواند شامل شرکتهای هواپیمایی غیرمشمول تحریم از جمله ایران ایر شود
یا علی

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 517
  • کل نظرات : 62
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 43
  • آی پی دیروز : 76
  • بازدید امروز : 175
  • باردید دیروز : 131
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,320
  • بازدید ماه : 4,971
  • بازدید سال : 35,652
  • بازدید کلی : 283,015