loading...
کلبه کرامت،کلبه معنادار
عبدالمهدی بازدید : 454 جمعه 15 آذر 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

این روزها دغدغه مردم سوریه کشته شدن با گلوله جنگی نیست / بزرگترین فاجعه انسانی مردم سوریه را می‌بلعد

ناآرامی‌های سوریه اندکی با اتمام سن 3 سالگی خود فاصله دارد، ناآرامی‌هایی تحمیلی که برخی بدخواهان منطقه‌ای و بین‌المللی برای حذف یکی از محورهای مقاومت به دولت و مردم سوریه تحمیل کرده‌اند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران، بیش از دوسال از آغاز ناآرامی‌های سوریه می‌گذارد،ناآرامی‌هایی که با بازیگری بدخواهان منطقه‌ای و بین‌المللی برای حذف یکی از محور مقاومت به دولت و مردم سوریه تحمیل شده‌اند.

براساس آمارهای رسمی، تاکنون بیش از 125 هزار نفر درجنگ داخلی سوریه با تکفیری‌ها و تروریست‌های صادراتی برخی کشورهای منطقه و غربی کشته شده و بیش از 4 میلیون نفر نیز آواره شده‌اند.
[تصویر:  1803818_506.jpg]

بخشی از خسارت‌های جنگ داخلی سوریه به زیرساخت‌ها و وضعیت اقتصادی و پایداری سوریه باز می‌گردد که بر اساس فیلم‌ها و مستندات موجود، تروریست‌های تکفیری به هر شهر و خانه‌ای رسیده‌اند، چیزی جز ویرانی باقی نگذاشتند، اما روی دیگر این جنگ، کاهش شدید منابع غذایی، افزایش بیماری‌های عفونی و قحطی در برخی از مناطق سوریه و کمپ‌های آوارگان سوری در مرزهای این کشور است که بیشتر آن‌ها در مناطق تحت اشغال تروریست‌های وارداتی سوریه رخ می‌دهد، به‌طوری که با نابود شدن زیرساخت‌های اقتصادی سوریه و همچنین وجود ناامنی، بخش‌ کشاورزی این کشور که بزرگ‌ترین بار اقتصادی و منبع درآمد مردم سوریه را به دوش می‌کشد از هم پاشیده شده و میلیون‌ها کودک و شهروند بی‌گناه را در معرض سوء تغذیه قرار داده است.

[تصویر:  1803850_945.jpg]

نگرانی‌ها از شرایط سوء تغذیه در اردوگاه‌های آوارگان سوریه و بخش‌هایی از این کشور که درگیری‌ها در آنجا زیاد است، به قدری‌است که اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه با ابراز نگرانی شدید، شرایط این کشور را به سومالی تشبیه کرده و هشدار داده است، امکان دارد  سوریه به سومالی دیگری تبدیل شود.
بیش از یک میلیون سوری در خطر آسیب‌های ناشی از گرسنگی
"سازمان صلیب سرخ جهانی"نسبت به کمبود غذا در سوریه که موجب شده بیش از یک میلیون شهروند سوری در معرض خطر آسیب‌های ناشی از گرسنگی قرار گیرند، هشدار داده است.

سایمون اکسال، مدیرکنترل بحران سازمان صلیب سرخ جهانی، در رابطه با فاجعه گرسنگی در سوریه گفت: "برآوردها نشان می‌دهد یک میلیون نفر در سوریه گرسنه هستند."

سایمون در ادامه ضمنبیان سختی‌های موجود در امر کمک‌رسانی به آوارگان و آسیب‌دیدگان جنگ به دلیل ادامه درگیری‌ها، اظهار داشت  نیروهای امدادی تنها به 85 درصد از خاک این کشوردسترسی دارند.

بر اساس گفته‌های اینمقام صلیب سرخ در مناطقی مانند حومه دمشق که درگیری‌ها به طور دائم ادامه دارند، در ماه‌های گذشته هیچ کمک‌رسانی صورت نگرفته است. 
[تصویر:  1803866_323.jpg]
والتر کات، از مقاماتعالی رتبه صلیب سرخ، در رابطه با بحران سوریه گفت: چالش اصلی این است که شرایط موجود برای بسیاری "عادی" شده است. به همین دلیل نهادهای بین المللی باید نشان دهند که یک فاجعه انسانی مهیب که روزانه جان بسیاری از انسان‌ها را می‌گیرد در حال وقوع است.
این در حالی است که براساس آخرین گزارش‌ها در مورد تعداد قربانیان جنگ داخلی سوریه، تا کنون بیش از ۱۲۵ هزار شهروند سوری جانخود را از دست داده‌اند.

مردم به خوردن گوشت حیوانات وحشی روی آورده‌اند؟

در چند روز گذشته، تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که در آن ادعا شده بود برخی از مردم سوریه به دلیلکمبود شدید غذا به خوردن لاشه‌های حیوانات یک باغ وحش روی آورده‌اند که براثر بمباران تخریب شده بود.

در تصاویر منتشرشده، چهار شهروند سوریه لاشه مذبوح شیراز باغ وحش را تکه‌تکه می‌کنند. این باغ وحش در طول بمباران تخریب شد .

[تصویر:  1803885_592.jpg]

افزایش کودکان گرسنه در مناطق جنگی سوریه
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان کمک‌های غذاییسازمان ملل متحد، از افزایش سوء تغذیه در میان کودکان سوری خبر و هشدار داده است در مناطقی از سوریه که درگیری‌ها بسیار شدید است، منابع غذایی در این مناطق کاهش یافته و تعداد کودکان گرسنه رو به افزایش است.

برنامه جهانی غذا با اعلام نگرانی از سرنوشت مردمی که در مناطق جنگی سوریه محاصره شده‌اند درخواست کمک‌های غذایی فوری به این مناطق کرده است. به گفته سخنگوی این سازمان، گزارش‌های زیادی از گرسنگی مردم در مناطق جنگی گزارش شده است.

میلیون‌ها سوری از کمبود غذا رنج می‌برند

به گزارش گاردین، سازمان‌های بین‌المللی هشدار داده‌اند که بدلیل کاهش شدید دام و محصولات زراعی در طی جنگ داخلی سوریه حدود میلیون‌ها نفر در این کشور در معرض سوء تغذیه قرار دارند.

بنابراین گزارش، آسیب‌پذیرترین قشر اجتماعی،‌ کشاورزانخرد، بی‌خانمان‌ها، مادران باردار، بیماران و افراد ناتوان جسمی هستند.

[تصویر:  1803923_248.jpg]

یک گزارش مشترک "سازمان برنامه جهانی غذا" و "سازمانکشاورزی و غذا" هشدار داده‌ است عوامل مختلفی باعث کمبود شدید منابع غذایی در سوریه شده‌اند و یش‌بینی می‌شود بحران کنونی ادامه داشته باشد و حتی سال 2014 وضعیت بدتر خواهد شد.

بنابراین گزارش، بحران سوریه که از آن به عنوان بزرگترین فاجعهانسانی یاد می‌شود تاکنون بیش از صدهزار نفر کشته و بیش از 4.5 میلیون آواره و 1.6 میلیون نفر را مجبور به ترک سوریه به مقاصد اردن، لبنان و ترکیه کرده است. انتظار می‌رود تعداد افراد نیازمند در سوریه به 10 میلیون نفر برسد.

براساس برنامه کمک‌های بشردوستانه سوریه، در ماهژوئن سال جاری، 6.8 میلیون نفر در سوریه نیازمند کمک‌های غذایی بوده‌اند.

بنابر گزارش گاردین، کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد روسیه ایفا می‌کند. قبل از آغاز بحران، حدود 10 میلیون نفر از سوری‌ها در نواحی روستایی زندگی می‌کرد و 80 درصد از آن‌ها از طریق کشاورزی کسب درآمد می‌کردند. جنگ تاثیر بسزایی بر زیرساختارهای این کشور داشته و آسیب جدی به بخش کشاورزی سوریه وارد کرده است. قیمت غذا بسیار افزایش یافته و ماشین آلات کشاورزی و تاسیسات ذخیره‌سازی محصولات غذایی نیز  آسیب جدی دیده‌اند.
[تصویر:  1803943_997.jpg]

برهمین اساس، تخمین زده می‌شود میزان تولید گندمسوریه امسال به حدود 2.4 میلیون تن برسد که 40 درصد از ده ساله گذشته قبل از آغاز بحران در این کشور کم‌تر است. همچنین به دلیل حجم بالای درگیری‌ها در بخش‌های مهم سوریه، میزان دام زنده نیز 35 درصد کاهش یافته است.

گفتنی است قبل از آغاز بحران، سوریه یکی از بزرگ‌ترینصادرکنندگان محصولات کشاورزی از قبیل میوه، پنبه و سبزیجات در منطقه بوده است.

به گزارش سی‌بی‌اس‌نیوز، حدود 2 میلیون کودک درسوریه در معرض مبتلا به انواع بیماری ناشی از سوء تغذیه هستند.

بر اساس تحقیقات سازمان "کودکان را نجاتدهید" کودکان سوریه که سومین سال پیاپی بحران را می‌گذارنند برای یافتن غذا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. زیرا آن‌ها در غارها، طویله‌ها و پارک‌ها زندگی می‌کنند و اینکه دختران نوجوان برای جلوگیری از تجاوزهای تروریست‌ها زیر سن ازدواج به خانه بخت می‌روند.

[تصویر:  1804000_635.jpg]

بنابراین گزارش، برای میلیون‌ها کودک سوریه‌ای،معصومیت کودکانه جای خود را به واقعیت‌های دردناک جنگ داده است. وقتی جامعه از هم پاشیده می‌شود، در بدترین شرایط، گرسنگی، بی‌خانمانی و وحشت جایگزین مدرسه بچه‌ها می‌شود. به گفته کارولین مایلز، مدیر این سازمان زندگی بسیاری از کودکان در خطر است.

[تصویر:  1803942_843.jpg]

جاستین فورسیت Justine Forsyth مدیر اجرایی موسسه کودکان را نجاتدهید در مصاحبه با رویترز گفت در جنگ سوریه زنان و کودکان، بیشترین قربانیان هستند.

به گزارش رویترز، سازمان ملل در ماه اکتبر به3.3 میلیون سوری کمک غذایی کرده است اما در مناطقی که تحت محاصره تروریست‌ها قرار دارند به علت مسدود بودن راه غذا به آن‌ها نمی‌رسد.

به گزارش برنامه جهانی غذا، برخی از نواحی سوریهو مناطق روستایی آن، که درگیری‌ها در آن بسیار شدت دارد، ماه‌ها قابلدسترسی نبوده و گفته می‌شود وضعیت کمبود غذا در آنجا بسیار چشمگیر اشت.

برنامه جهانی غذا نگرانی شدید خود را از مردمی که در نواحی درگیر گیرافتاده‌اند ابراز کرده است. الیزابت بیرس Byrs‌ سخنگویبرنامه جهانی غذا اعتقاد دارد گزارش‌های نگران کننده‌ای از سوء تغذیه شدید در میان کودکان نواحی محصور می‌رسد.

کودکان بسیاری این روزها به دلیل سوء تغذیه به بیمارستان‌های دمشقآورده می‌شوند.
[تصویر:  1804003_894.jpg]

به گزارش هاآرتص، گروهی از روحانیون مسلمان در سوریه طی فتوایی به مردم حومه دمشق اجازهداده‌اند برای جلوگیری از مرگ به دلیل گرسنگی، گوشت سگ و گربه و الاغ را بخورند.

این روحانیون در ویدئویی که در اینترنت منتشر شده از جهانیان خواسته‌اندتا به یاری مردم گیر افتاده در معضمیه در حومه جنوبی دمشق بشتابند. این منطقه هر روزه شاهد درگیری‌های شدید نیروهای دولتی و شورشیان است.

این افراد هشدار داده‌اند که در صورتی که این وضعیت ادامه یابد، شرایطاین مردم بیش از پیش وخیم شده و افرادی که زنده بمانند، برای ادامه حیات مجبور خواهند شد، گوشت مردگان را بخورند.
[تصویر:  1804001_251.jpg]

به گزارش نیویورک‌تایمز،‌ فعالان حقوق بشر حاضرکمپ‌های آوارگان سوریه می‌گویند، کودکان سوری که به شمال لبنان می‌آیند بسیار لاغر و ضعیف شده‌اند که نشان از شدت سوء تغذیه در میان افرادی است که در مناطق تحت درگیری زندگی می‌کنند.

تلاش‌های سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برایتامین غذای مورد نیاز آوارگان سوری که زمانی دولت این کشور قادر بود منابع غذایی کافی را برای مردم خود تامین کند شکست خورده است.

بنابراین گزارش، میلیون‌ها گرسنه در سوریه حضوردارند و آمارها و شواهد نشان می‌دهد که سوء تغذیه و گرسنگی در حال تبدیل شده به یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در میان مردم سوریه بخصوص کودکان شود.

کارشناسان علم تغذیه هشدار داده‌اند که اگربحران سوریه ادامه یابد در فصل زمستان میزان مرگ ‌های ناشی از گرسنگی افزایش یابد.

دکتر آنی اسپارو، Dannie Sparrow، استادیار بیمارستان Mount Sinai نیویورک به مرزهای لبنان برای کمک بهآوارگان سوریه سفر کرده است گفت: انتظار دیدن چنین صحنه‌ای را در سوریه نداشتم، نمی‌توان گفت سوریه به سومالی تبدیل شده است، اما وضعیت بسیار خطرناک است.

[تصویر:  1804004_197.jpg]

یا علی

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 517
  • کل نظرات : 62
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 51
  • آی پی دیروز : 76
  • بازدید امروز : 338
  • باردید دیروز : 131
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,483
  • بازدید ماه : 5,134
  • بازدید سال : 35,815
  • بازدید کلی : 283,178