loading...
کلبه کرامت،کلبه معنادار
عبدالمهدی بازدید : 171 سه شنبه 22 بهمن 1392 نظرات (0)
بسم الله الرحمن الرحیم
 
سخنرانی استاد حسن عباسی در دانشگاه شیراز با موضوع چالش‌های استراتژیک جمهوری
 
[تصویر:  ostad-620x330.jpg]

 

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دکتر حسن عباسی شامگاه یکشنبه در همایش «چالش‌های استراتژیک جمهوری اسلامی» که در دانشگاه این شهر برگزار شد، اظهار داشت: امروز در مقطعی از انقلاب قرار داریم که نوجوانی خود را پشت سر گذاشته و باید با اتکا به طرح‌های آینده‌شناسانه با افق ۲۰ تا ۵۰ ساله مسیر آن تعیین شود.
وی افزود:
اکنون دیگر برای دانشجویان و تحصیلکردگان متعهد این کشور زمان نباید به تکرار «آنچه نمی‌خواهیم» صرف شود بلکه تمرکز این قشر باید بر تبیین نقشه راه «آنچه می‌خواهیم» باشد.
عباسی ادامه داد:
ملتی که امکان این را داشته باشد که افق‌های دور را ببیند و نسبت امروز خود را با آینده تعیین و گام‌ها را با شناخت بردارد در طی این مسیر اعوجاج نخواهد داشت.
وی اضافه کرد:
امروز ما به برکت خون شهدا و پایداری مردم این امکان را داریم که طرح‌های درازمدت و افق‌های بلند داشته باشیم که همین موضوع در بسیاری از کشورهای اطراف ما به سب ناامنی و عدم ثبات جامعه امکان‌پذیر نیست.
این استراتژیست خاطرنشان کرد:
اگر نتوانیم نسل بعد را صاحب افق چشم‌انداز دقیق کنیم قافیه را باخته‌ایم که دوران آزمون و خطا دیگر به سر آمده است.
وی تصریح کرد:
 مبحث دهه چهارم انقلاب که پیشرفت و عدالت است یک مبحث شعاری نیست بلکه باید پایه‌های عدالت را در جامعه استوار کرد و برای دستیابی به پیشرفت بسترسازی انجام داد.
عباسی بیان کرد:
قله پیشرفت از جاده منابع انسانی گذر می‌کند و اگر چه در این مدت که از عمر انقلاب گذشته پیشرفت‌های چشمگیری به دست آمده اما با منابع سرزمینی ایران، باید بهتر از این برای خودمان و جوامع پیرامونی‌مان الگوسازی می‌کردیم.
وی در ادامه ابراز داشت:
نقص در پیشرفت و تحقق اهداف در درجه نخست از مخدوش بودن الگوهای نظری ما نشات می‌گیرد و در مرحله بعد باید عوامل اجرایی را در شمار آورد.
بن‌مایه‌های فکری غلط، اندیشه ما را دچار اعوجاج کرده است
مدیر مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز در ادامه گفت:
سه پارادایم تفکر تثلیثی، تفکر ثنویت و اندیشه وحدانیت جغرافیای اندیشه‌ورزی در جهان را به سه نحله تقسیم کرده است.
وی افزود:
تفکر تثلیثی که نگاه مسیحیت و غرب از آن ریشه گرفته اثر خود را در روانشناسی با اید، ایگو و سوپر ایگو در فلسفه با تز، آنتی‌تز و سنتز هگلی، در حقوق اساسی با قوای سه‌گانه منتسکیو و … نهاده است.
به گفته وی، انواع ساز‌وکارهای سه ریشه‌ای در نظام معرفت مدرن، پارادایم معرفت امروزین ما نیز است.
عباسی ادامه داد:
 نظام تفکر انسان شرقی اما بر ثنویت استوار است که در تفکر آسیای شرقی تضاد پدیده‌ها مبنای شکل‌گیری تفکر است.
این استراتژیست اضافه کرد:
 بنابر جهان‌بینی چینی خیر و شر ضرورت یکدیگر هستند که ادامه همان تفکر ثنویت است.
وی خاطرنشان کرد:
در بین دو تفکر و در جغرافیای فکری میانه شرق و غرب، اساس معرفت بر پایه یکتایی و یگانگی نهاده شد که تفکر اسلامی از این منطق ریشه می‌گیرد.
عباسی تصریح کرد:
 امروز حجم عظیمی از آنچه در دانشکده‌های ما تدریس می‌شود بر مبنای تفکر تثلیثی است و نتیجه آن ملغمه‌ای در جامعه به وجود می‌آورد که نه مدرن محسوب می‌شود و نه سنت را محترم می‌شمارد.
به گفته وی، در ۳۰ سال گذشته این موارد نظام معرفتی پنداشته و سعی شد با گرته‌برداری از آنها جامعه ساخته شود.
وی بیان کرد:
نسل گذشته با تثلیث بار آمد و نسل جدید که کودکان و نوجوانان ما باشند با حجم عظیمی از انیمیشن‌ها و فیلم‌های بر مبنای تفکر ثنویت احاطه شده‌اند.
عباسی ابراز داشت:
در تفکر ثنویتی به فرد قبولانده می‌شود که خیر و شر در وجود هر انسان وجود دارد و اگر شر در درون فرد نباشد ابله است.
وی تصریح کرد:
در این کشور و در دوران‌های گذشته علما و بزرگانی که بر مبنای تفکر وحدت‌گرا اندیشیدند آثاری را خلق کردند که جاودانه است و در همین شهر انسانی با خلوص قلب و طهارت نفس توانست «قلب سلیم» را بنگارد.
عباسی افزود:
 بر مبنای تفکر وحدانی نیازی نیست که انسان خیر و شر را درون خود ممزوج سازد بلکه با حرکت به سمت خیر مطلق می‌توان وجود را از شر پالایش کرد.
وقتی برنده نوبل اقتصاد غرب را نفی می‌کند دانشگاه‌های ما چه درس می‌دهند
مدیر مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز در ادامه گفت:
 جوزف یوجین استیگلیتز برنده نوبل اقتصاد می‌گوید علم اقتصاد و نه اقتصاد غرب دچار سقوط آزاد شده است و مشخص نیست که دانشگاه‌های ما چرا هنوز این اقتصاد تثلیثی را تدریس می‌کنند.
وی افزود:
جوهره این اقتصاد ربا و در تضاد با تفکر توحیدی است، بگذریم از آن که در خود ایتالیا دو تریلیون، در یونان ۵ تریلیون و در آمریکا ۱۷ تریلیون دلار بدهی به بار می‌آورد.
عباسی ادامه داد:
دانشجوی ما یا با نگاه فردگرا گمان می‌کند تنها باید درس بخواند و هر چه می‌تواند مدرک اضافه کند یا اگر انقلابی و متعهد است در فضای نقد مدیران گیر کرده در حالی که دانشجوی دهه چهارم انقلاب باید بزرگ‌تر از این بیاندیشد و نظام‌سازی فکری را هدف خود قرار دهد.
وی خطاب به دانشجویان شهر شیراز گفت:
شما میراث‌داران احمدبن موسی(ع) و تفکر اهل بیت عصمت و طهارت هستید و باید بتوانید به برکت همین نور ائمه، از ساختارهای تار عنکبوتی اندیشه‌های التقاطی بیرون آمده، نظام نظری ایران اسلامی در طب، اقتصاد، مهندسی، ریاضی و … را پایه‌ریزی کنید.
عباسی اضافه کرد: هشت کشور در جهان جامعه‌سازی را آغاز کرده‌اند که هیچ‌کدام از آسیا نیستند و این حق ایران است که شماره یک آن در آسیا باشد.
وی بیان کرد:
همان‌گونه که در علوم تعینی پروژه تعریف می‌شود در علوم انسانی نیز باید با روش‌شناسی مبتنی بر علوم استراتژیک به اهداف دست پیدا کرد.
این محقق و نویسنده ابراز داشت:
 بخش نخست در تمدن‌سازی دولت‌سازی بوده و پس از آن نوبت به ملت‌سازی و در مرحله سوم پیوند بین دولت و ملت به معنای نظام‌سازی است.
وی با بیان مثالی در این زمینه گفت:
دولت مانند تارهای یک قالی است و ملت پود آن و نظام یا سیستمی که بتواند این دو را با یکدیگر در ارتباط و تعامل نگاه دارد تا قالی بافته شود همان گره‌های قالی هستند.
عباسی خاطرنشان کرد:
 ایران اسلامی از مرحله دولت‌سازی گذر کرده و در مرحله ملت‌سازی نیز در اواخر کار است و اکنون در مرحله نظام‌سازی قرار دارد.
وی بیان کرد:
هرکدام از این دوره‌ها ۲۵ سال زمان نیاز دارد و پس از آن مرحله ملک‌سازی و … می‌رسد.
شهرک‌سازی اشتباه بزرگ در مرحله نظام‌سازی
به گفته وی، توده جمعیت انسانی ملت نیست و در این منطقه عربستان حتی به مرحله دولت‌سازی نرسیده، ترکیه کار را شروع کرده است و پاکستان با وجود قرار گرفتن در شمار قدرت‌های هسته‌ای نتوانسته از ملت‌سازی گذر کند.
وی ادامه داد:
 ما در مرحله ملت‌سازی اشتباهاتی را مرتکب شدیم چنانکه پیش از انقلاب با الگوبرداری از تفکر سرمایه‌داری که برای جلوگیری از شکل‌گیری جوامع کارگری، کارگران صنایع مختلف را در شهرک‌های مختلف اسکان می‌داد، اقدام به شهرک‌سازی شد.
عباسی افزود:
این روش پس از انقلاب نه‌تنها متوقف نشد که به مرور شهرک فرهنگیان، شهرک استادان، شهرک صدا و سیما، شهرک نظامیان و … ساخته شد و اقشار مختلف ملت از یکدیگر جدا شدند.
وی بیان کرد:
 در محله‌ای که فرهنگی وجود نداشته باشد کودکان باید خوش صحبتی را از که بیاموزند، در محله‌ای که نظامی وجود ندارد رفتار نظم‌پذیر الگو ندارد و در محله‌ای که پلیس یا قاضی زندگی نکند مشکلات حقوقی را با چه کسی می‌توان طرح کرد.
این محقق دانشگاهی با بیان اینکه اگر تمام رنگ‌های قالی یک سمت جمع شود زیبا نیست،  اضافه کرد:
 ما تمام اقشار تاثیر‌گذار در ساختار جامعه را حذف کردیم و حالا با فشار رسانه و … امکان قوام‌بخشی به ساختار اجتماعی وجود ندارد.
وی در همین زمینه گفت:
 آن زمان که رهبری در مورد نظام‌سازی و سبک زندگی صحبت کرد و از بحث نظام پارلمانی و نخست وزیری به جای ریاست جمهوری مثال آورد همگان به جای اصل موضوع تنها بر مثال متمرکز شدند و اهمیت سخنان ایشان را درک نکردند.
عباسی یادآور شد:
تا سال ۱۴۱۴ فرصت کوتاهی باقی مانده و دشمن نیز به طور قطع در این مسیر مانع‌تراشی خواهد کرد که اگر تا آن زمان فونداسیون کار را چیده باشیم نسل بعد مرحله دیگر را عملی کرده و ریشه این درخت تناور محکم‌تر خواهد شد.
وی در این زمینه ابراز داشت:
اخوان‌المسلمین ۹۰ سال مبارزه کرد و دستگاه عظیم الازهر نیز پشت سر او بود اما تنها یک سال توانست حکومت را نگاه دارد چرا که دولت‌سازی و جامعه‌سازی در این کشور انجام نشده بود و اکنون مردم مصر تازه فهمیده‌اند انقلاب چیست و نگاه داشتن آن چقدر سخت‌تر از خود آن است.
عباسی در ادامه با بیان این که دستگاه امنیتی یک بخش از حفظ اقتدار هر نظام است، گفت:
بدون شک سربازان گمنام امام زمان(عج) که نیمه شب هواپیمای ریگی را در آسمان بر زمین نشانده و او را به دستگاه قضایی تحویل می‌دهند، اگر چه در هیچ جشنواره‌ای بالای سن نرفته و تجلیل نمی‌شوند اما در حفظ اقتدار ایران اسلامی نقش مهم دارند.
وی افزود:
بدون شک برنامه سوریه قرار بود در ایران رخ دهد اگر جمهوری اسلامی از دو مرحله نخستین استقرار گذر نکرده بود و این اقتدار را نداشت اما این تمام کار نیست و باید با درک شرایط مرحله جامعه‌سازی را آغاز کنیم.
عباسی تصریح کرد:
ما به فضل خدا از این پیچ تاریخی گذر می‌کنیم اما باید در نظر آوریم که گاه هر پیچ تاریخی در شکل‌گیری آینده چقدر نقش دارد چنانکه اگر در تاریخ اسلام برخی قضایا رخ نمی‌داد یا در جنگ جهانی هیتلر شکست نمی‌خورد شاید تمام تاریخ تغییر می‌کرد.
وی بیان کرد: اصلاح نظام معرفتی و تبیین طرح جامعه‌سازی و دیدن ایران به عنوان یک کل پیش‌نیاز ورود به این عصر از تاریخ است.
 


یا علی

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 517
  • کل نظرات : 62
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 60
  • آی پی دیروز : 76
  • بازدید امروز : 521
  • باردید دیروز : 131
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,666
  • بازدید ماه : 5,317
  • بازدید سال : 35,998
  • بازدید کلی : 283,361