بسم الله الرحمن الرحیم
گزارشی از سخنرانی استاد حسن عباسی در دانشگاه اصفهان با
موضوع
سبک زندگی اسلامی – ایرانی
به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حسن عباسی شامگاه دوشنبه در همایش دکترینال سبک زندگی اسلامی که بههمت بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان در تالار پیامبر اعظم(ص) این دانشگاه برگزار شده بود، اظهار کرد: غربیها همواره اصالت را به بشر میدهند و بشر را آغازگر در همه ابعاد میدانند.
وی با بیان اینکه زمانی که انسان اصالت را به بشر بدهد در آن هنگام بر اساس این اصالت همه هستی به بشر سجده میکند، افزود: در این صورت مبنای خیر و شر و حق و باطل براساس اومانیسم سنجیده میشود و در ادامه تفکر اومانیسم حقوق بشر پدید میآید.
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین با توجه به اینکه بر این اساس انسان بر خود لازم میداند که حقوق مورد نیاز خود را تعیین کند، تصریح کرد: زمانی که بشر حقوقی برای خود تعیین کند بهدنبال آن مقولهای بهنام سبک زندگی مختص نیازهای انسان پدید میآید.وی با بیان اینکه پیدایش سبک زندگی براساس تفکر اومانیسم و حقوق بشری سبب طرح سبک زندگی آمریکایی و فلسفه نیچه میشود، بیان کرد: نتیجه زایش اصول فلسفی نیچه و سبک زندگی آمریکایی، پولورالیزم دینی و کثرتگرایی میشود.
عباسی با اعتقاد بر اینکه در نتیجه به این دلیل که سلیقه و نگاه انسانها به یک حقیقت ثابت متفاوت است کثرتگرایی در امر سبک زندگی و دینی به وجود میآمد، خاطرنشان کرد: در مقابل این تفکر بشری خالقی بهنام خدا و تفکر خدامحوری مطرح میشود که در ادامه سبب توجه به حق خالق و حق خداوند میشود.
حلال و حرام برای رسیدن مخلوق به کمال است
وی با بیان “در اینجا خالق برای رساندن مخلوق به کمال، حلال و حرام را برای انسان مشخص میکند” عنوان کرد: از دل حق خدا چارچوبی بهنام دین رقم میخورد که راهنمایان راه دین انبیا و پیامبران بوده بشر را هدایت میکنند.
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین در تبیین تفاوت میان این دو تفکر گفت: در تفکر اومانیسم ابتدا سبک زندگی براساس حقوق بشر و خواسته انسان تعیین میشود و سپس از دل دین سبک زندگی را تعریف میکنند اما در تفکر خدامحوری ابتدا حقوق خداوند مشخص و پس از آن دین تعریف شده و سپس سبک زندگی براساس دین الهی مشخص میشود.وی با بیان اینکه در ۲۵۰۰ سال گذشته سه دسته فهم در امر دین وجود داشت، اظهار کرد: ساختار تثلیث که اساس آن در یونان باستان شکل گرفته بود، ثنویت که از شرق برخاسته و الگوواره مکاتب ابراهیمی بهویژه اسلام سه فهم در امر دین هستند.
عباسی با اعتقاد بر اینکه جهان غرب سعی کرده است تا با ابزارهای مختلفی چون فیلم، تبلیغات، کارتون و انیمیشن اصول تثلیث را به جهانیان القا کند، افزود: از جمله این اصول تعادلسازی بین قدرت خیر و شر است و بهگونهای بیان میکند که شر نباید از بین برود.
نگاه تثلیثی انسان غربی مقابل نگاه ثنوی انسان شرقی
وی با بیان اینکه نگاه تثلیثی انسان غربی و نگاه ثنوی انسان شرقی در ۲۷۰۰ سال گذشته صحیح است اما کامل نیست و به همین دلیل الگوواره اسلام کاملترین فهم از دین است، تصریح کرد: امروز اصل سبک زندگی در نظام تمدنسازی ما میتواند محقق شود.
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین با تأکید بر اینکه تیپ، نوع آرایش، نوع غذا و موارد دیگر از مصادیق روبنا در سبک زندگی است، بیان کرد: اصل سبک زندگی از فهم و شعور ناشی میشود.وی با بیان اینکه امروز دشمن از ترکیب ساختار ثنویتی و توحیدی، تثلیثی میسازد که به اهداف خود دست یابد، خاطرنشان کرد: امروز زمانی که یک کودک یا نوجوان جامعه ما انیمیشن پاندای کونگفوکار را میبیند نگاهش ثنویتی و سبک زندگیاش نیز غربی میشود.
عباسی با بیان اینکه با این شرایط خواندن فلان کتاب ضالّه از مشاهده یک نمایش انیمیشنی کمخطرتر است، عنوان کرد: محتوای کتاب ضالّه بهصورت مستقیم و مشخص بوده اما یک انیمیشن بهصورت نامحسوس این القای ثنویتی را منتقل میکند.وی با اعتقاد بر اینکه سبک زندگی توحیدی، ثنویتی و تثلیثی از دیرین شناسی فهم ناشی میشود، گفت: در علوم انسانی باید به ساختار علم توحیدی برسیم و باید علم توحیدی تولید کرده به قرآن بازگشت که اصالت با خدا بوده دیگران را نفی میکند.
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین با توجه به “در علوم دیگر نیز زمانی که ما طبیعت را برداشته خلقت را جایگزین آن کنیم علم دینی تولید میشود” اظهار کرد: فیزیک روگرفت علوم طبیعت بوده و ما سالها در ترجمههای خود اشتباه میکردیم که آن را به طبیعت ترجمه میکردیم.وی با بیان اینکه اگر خلقت مبنا شود روگرفت و بازتاب آن لغت قرآنی «جعل» میشود، در توضیح جعل افزود: جعل سبب پیدایش شب و روز میشود و میان خلقتها، جعلها وجود دارد و خلق خورشید و انسان با جعل سایه تکمیل میشود.
عباسی با بیان اینکه زن و مرد خلق شده و محبت و عاطفه میانشان جعل میشود، تصریح کرد: معنی ساده فیزیک، جعل بوده و حتی در مناسبات اجتماعی نیز فیزیک مطرح است که جامعه شناسی یکی از آنها است.وی با تأکید بر اینکه با اشراف به خلق و جعل نگاه توحیدی میشود، بیان کرد: در داروینیسم اصالت به حیوان، گیاه و بشر داده شده اما با دین خدایی به وجود جن و ملک هم می توان اعتقاد آورده و از علم پیرامون آنها بهره برد.
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین با بیان اینکه جالب اینجاست با وجود اینکه در داروینیسم سخنی از جن و ملک به میان نیامده و غربی ها خود به جن و ملک اعقاد ندارند بیشترین فیلم ها درباره جن و ملک را می سازند، خاطرنشان کرد: البته غربی ها برای جن و ملک تفاوتی قائل نیستند اما در مجموع در علوم غربی حتی از خدا به عنوان حی قیوم نیز هیچ نامی برده نشده است.
وی با توجه به اینکه ایمان به خدا، ایمان به غیب، ایمان به ملائکه، ایمان به رسالت انبیاء، ایمان به کتاب، ایمان به آخرت و در نهایت ایمان به آیه های الهی از مراتب هفتگانه ایمان است، عنوان کرد: نمی شود که به اینها اعتقاد داشت اما به زنده بودن ملک اعتقاد نداشت. عباسی با بیان اینکه داروینیسم زمانی که مبنا قرار می گیرد روح، جن، ملک، خدا و اصل حیات را ندیده می گیرد، گفت: در این صورت زندگی مبدل به زندگی حیوانی می شود و کتاب های حیوان نامیدن انسان منتشر می کنند.
وی با تأکید بر اینکه انسان را باید به روح شناخت نه کالبد، اظهار کرد: لازمه این مسائل این است که فهم قرآنی شود تا تمدن سازی قرآنی شکل گرفته و نگاه توحیدی شود تا بسیاری از مشکلات دنیای امروز برطرف شود.
هنرمندان غربی به پوچگرایی رسیدهاند
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین با اعتقاد بر اینکه علم اقتصاد امروز نیز سقوط آزاد کرده و اقتصاد دانان آمریکایی معتقد هستند که خلق پول خلق بدهی است، افزود: به همین دلیل هنرمندان غربی به پوچ گرایی و افسردگی رسیده اند و بشر امروز به بیهودگی رسیده است.وی با بیان اینکه در آثار سینمایی آنها و حتی در برخی از سریال های ماه رمضان خود شاهد این پوچ گرایی هستیم، تصریح کرد: جالب است که جنبش ضد وال استریت و ضد بورس در دنیا راه میفتد و این نظام به شکست می خورد و ایران تازه از بورس تبلیغ می کند بدون اینکه توجه کند که عاقبت این نظام در دنیا شکست خورده است.
عباسی با تأکید بر اینکه ما اکنون در علوم اقتصاد مدل های دیگر را ندیده و تنها به اولین مدلی که رسیده ایم آن را انتخاب می کنیم، بیان کرد: باید هر نظریه علمی را با شاخص های توحیدی، تثلیثی و ثنویتی مقایسه کرد و اینکه مشخص کنیم که چه کسی حلال و حرام را برای ما مشخص می کند.وی با بیان اینکه باید به دنبال یافتن منطق آن باشیم پیامبر می فرماید که رب من مرا به نیکو ترین شکل تأدیب کرد و به مکارم اخلاق توصیه کرد، خاطر نشان کرد: ما در دنیای امروزی هنوز فردی ادب نشده وی را توصیه به مکارم اخلاق می کنیم.
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین در پاسخ به سوال از دانشجویان پیرامون نحوه ایجاد روابط با دنیا و به ویژه آمریکا برای سوق به سوی زندگی اسلامی، عنوان کرد: رابطه با کفار سازو کار خود را دارد و در این زمینه به دستاورد های آن رسیدیم که قابل اعتماد نبوده و نتایج خوبی ندارد.
در مذاکرات ژنو رودر روی ۲۸ کشور قرار داشتیم
وی با بیان اینکه ما در مذاکرات ژنو در حقیقت رو به روی ۲۸ کشور قرار داشتیم و باز هم تحریم بر ما روا داشته و هماهنگ با اسرائیل با ما برخورد کردند، گفت: گمان بردند که ما از موضع ضعف تن به مذاکرات و امضای توافقنامه دادیم.
عباسی با توجه به اینکه آمریکا با هیچ تحریمی رو به رو نیست اما باز هم با شکست اقتصادی روبرو شده و مشکلات اقتصادی ما با رابطه برطرف نمی شود، اظهار کرد: باید جوان جامعه ما به این نتیجه می رسید که آمریکا قابل اعتماد نیست.وی با بیان اینکه آمریکایی ها حتی برای تماس با مقامات ایران فیلم ساخته اند،افزود: جالب اینجاست که از این سو پس از تماس با روحانی به سرعت این مسئله را تکذیب کردند و هنوز حتی نمیتواند شجاعانه درباره یک تماس تلفنی ساده نیز صادق باشند.
اوباما به رابطه با ایران نیاز دارد
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین با اعتقاد بر اینکه اوباما به رابطه با ایران نیاز دارد، تصریح کرد: از دو منظر این ارتباط برای اوباما حیاتی بوده که هم با این رابطه حیثیت داخلی خود و حزب دموکرات را بازگرداند چراکه در زمان کارتر رئیس جمهور دموکرات آمریکا در ایران انقلاب شد و به نوعی ایران از دست آمریکا رفت.وی با بیان اینکه منفعت دیگر رابطه با ایران برای اوباما این است که به جمهوری خواهان ثابت کند که سیاستی که در پیش گرفته نسبت به سیاستهای جنگ طلبانه جمهوری خواهان بوده است، بیان کرد: نرمش قهرمانانه این است که به حدی انعطاف داشت که نشکنیم و برنامه ما نیز این است که ما که ایستاده ایم بلکه آنها را هم به خودما برسانیم.
عباسی با اعتقاد بر اینکه در این رابطه میتوانیم در نهایت به اتفاق تاکتیکی برسیم و این رابطه برای ما منفعتی ندارد، خاطرنشان کرد: اگر همه تحریمها برداشته شود و ما همه مواضع آنها را بپذیریم تنها ۵ درصد در بهبود اقتصاد ما تأثیر دارد.
ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی
وی با تأکید بر اینکه آمریکا حداکثر و در بهترین حالت تا سال ۲۰۳۵ متلاشی می شود، عنوان کرد: تا دست به اقتصاد مقاومتی نزنیم نمیتوانیم در اقتصاد تحول ایجاد کنیم و سیاست خارجی آمریکا در مورد ایران از معاندان ایرانی نظام که سرشار از بغض و کینه نسبت به نظام هستند، مشاوره و نقشه راه می گیرد و با این مسئله ایران و آمریکا به هیچ وجه سازگاری ندارند.
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری پیرامون فیلم منتسب به درباره حضرت رقیه و هیئت دیوانگان که به تازگی منتشر شده است، گفت: چگونه می شود که در ۷ سال گذشته جلسه ای ۲ ساعته برگزار شده که امروز تنها ۳۰ ثانیه آن پخش شود و دیگران در آن زمان این جسارت را متوجه نشدند.وی با بیان اینکه این جو و جریان از دو وبلاگ آغاز شده و آن را همزمان به مناسب شهادت حضرت رقیه منتشر می کنند، اظهار کرد: چرا از سخنرانی ۷ سال پیش این قسمت انتخاب شده است و پیش از آن درباره ائمه باز تولید کرده ایم چه بوده است.
عباسی با بیان اینکه باید در نظر گرفت که پس از آن تاریخ نیز چه افکاری را در مورد ائمه بازتولید کرده ایم، افزود: کسی که قلب مریض نداشته باشد هیچ گاه تقطیع نمی کند که کل نظر یک نفر که بیش از ۵ هزار جلسه سخنرانی داشته را تنها این قسمت را در آورند.
وی با بیان اینکه دوستان به خاطر حضرت رقیه ناراحت نشده اند بلکه به دلیل نقد روش عزاداری هایشان ناراحت شده اند، تصریح کرد: نباید پشت سر مقدسات پنهان شده و اگر شما احساسی مردم را در عزاداری ها جلو میبرید انگاره های ائمه در بازتولید علوم در دستان ما است.
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین در انتقاد از برخی مداحان بیان کرد: مداحی که عادی ترین کلمات آن رکیک است این فرد چگونه می تواند ادعای ذاکری اهل بیت و حضرت رقیه کند و هنوز این منسب به این حد بر او تأثیر نگذاشته است که ادبیاتش دچار عفت کلام شود.
وی با بیان اینکه ارادت ما به خاندان اهل بیت را باید پیش از آن تاریخ و پس از آن بررسی کرد، خاطر نشان کرد: ما نیز می توانیم بسیار چیزها را در مورد این دوستان رو کنیم اما مصلحت نمی دانیم ما نیز کارهای مهتر و واجب تر از این داریم.
عباسی درباره خوشحالی در دو سوی توافقنامه ژنو عنوان کرد: خوشحالی غربی ها برای این بود که پس از ۳۴ سال دشمنشان مذاکره کرده و خوشحالی ما از این جهت بود که توافقی را رقم زدیم که اگر اینها جلو می آمدند برخی مسائل مرتفع می شد.وی گفت: غرب زود دست خود را باز کرد و باید حداقل این تلقی را می داشتند که می تواند دولتی روی کار آید که همان ابتدای کار، هلوکاست را روی میز قرار دهد و افق کار روشن است و اگر در این ۶ ماه اعتماد سازی نشود قابل برگشت است.
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین اظهار کرد: البته با توجه به اینکه اوباما ادعا کرده که مذاکرات پنهان با ایران دارد، از این جهت نگرانی هایی را حس می کنیم، هرچند این مسئله نیز تکذیب شده اما نگرانی ایجاد می کند.وی درباره پاسخ رهبری به نامه روحانی، افزود: دو نکته رهبری در عید گفتند که من به مذاکره اعتماد ندارم اما اگر می خواهید مذاکره کنید و باز رهبری این مسئله را بارها بیان کردند.
عباسی با بیان اینکه قابل اعتماد نبودن غربی ها و بیهوده بودن این کار را دیدیم و اینکه ما با دشمن روراست بوده و دشمن رو بازی نکرد، تصریح کرد: لازم بود مردم قانع شوند که ما مذاکره کردیم و دشمن به تعهدات حود عمل نکرد و ما به این دستاورد عظیم رسیدیم و در حکومت دینی اقناع مردم از هرچیزی مهم تر است.وی با توجه به اینکه از این پس فرصتی را داریم و دولتی با سلیقه متفاوت بر سر کار آمده و باید به آن فرصت داد، بیان کرد: در این ۶ ماه اتفاق بزرگی ضد منافع رخ نمی دهد.
منبع: خبرگزاری تسنیم
به گزارش باشگاه استراتژیست های جوان به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، حسن عباسی در برنامه دکترینال سبک زندگی اسلامی در تالار پیامبر اعظم(ص) دانشگاه اصفهان که عصر امروز به همت بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان برگزار شده بود، اظهار داشت: غربیها همواره اصالت را به بشر میدهند و براساس تفکر اومانیسم حرکت میکنند.
وی بیان داشت: وقتی انسان اصالت را به بشر بدهد آن وقت طبق این تفکر همه هستی به بشر سجده میکند و در این صورت مبنای خیر و شر و حق و باطل براساس اومانیسم سنجیده میشود.
کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیک تصریح کرد: در ادامه تفکر اومانیسم حقوق بشر پیدا میشود و انسان بر خود لازم میداند که حقوق مورد نیاز خود را تعیین کند و وقتی بشر حقوقی برای خودش تعیین کرد مقولهای به نام سبک زندگی به دنبال آن به وجود خواهد آمد.
* در دنیای امروز در مقابل تفکر اومانیسم تفکر خدامحوری قرار دارد
وی عنوان کرد: وقتی سبک زندگی براساس تفکر اومانیسم و حقوق بشری به وجود میآید سبک زندگی آمریکایی و فلسفه نیچه مطرح میشود.
کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیک افزود: از اصول فلسفی نیجه و سبک زندگی آمریکایی پلاریزم دینی و کسرتگرایی زاییده میشود، در نتیجه چون سلیقه و نگاه انسانها به یک حقیقت ثابت متفاوت است بنابراین کسرتگرایی در امر سبک زندگی و دینی به وجود خواهد آمد.
عباسی بیان داشت: اما در مقابل این تفکر بشری یک خالقی به نام خدا و تفکر خدامحوری مطرح میشود و در ادامه حق خالق و حق خداوند بیان میشود و اینجا است که خالق میگوید برای بشر چه چیز حلال و چه حرام است.
وی ابراز داشت: از دل حق خدا چارچوبی رقم میخورد به نام دین که راهنمایان راه دین انبیا و پیامبران خواهند بود که بشر را هدایت میکنند.
کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیک اذعان داشت: تفاوت بین تفکر اومانیسم و خدامحوری این است که در تفکر اومانیسم ابتدا سبک زندگی براساس حقوق بشر و خواسته انسان تعیین میشود و بعد از دل دین سبک زندگی را تعریف میکنند ولی در تفکر خدامحوری ابتدا حقوق خداوند مشخص میشود سپس دین تعریف شده و بعد سبک زندگی براساس دین الهی مشخص میشود.
* سه نوع فهم از دین از ۲۵۰۰ سال پیش وجود دارد
عباسی گفت: در ۲۵۰۰ سال گذشته سه دسته فهم در امر دین وجود داشت ابتدا ساختار تثلیث که پایه آن در یونان باستان بوده سپس فهم دوم ثنویت که از شرق برخاسته و در آخر پارادایم اسلام است.
* پارادایم اسلام کاملترین فهم از دین است
وی مطرح کرد: جهان غرب سعی کرده است تا ابزارهای مختلفی چون فیلمسازی، تبلیغات، کارتونسازی و انیمیشنسازی اصول تثلیث را به جهانیان القا کند، که از جمله این اصول تعادلسازی بین قدرت خیر و شر است و به گونهای بیان میکند که شر نباید از بین برود.
عباسی تأکید کرد: نگاه انسان غربی در ۲۷۰۰ سال پیش تاکنون نگاه تثلیثی است فهم تثلیثی درست است و کامل نیست، نگاه ثنویت دینی که از شرق برخاسته درست است ولی کامل نیست. بنابراین پارادایم اسلام کاملترین فهم از دین است.
* سبک زندگی اسلامی پایه اصلی تمدن نوین اسلامی است
وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب پیرامون سبک زندگی اسلامی گفت: سبک زندگی از اصول اساسی در تمدنسازی نوین اسلامی است.
کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: منظور رهبر معظم انقلاب از اینکه میفرمایند سبک زندگی پایه اصلی تمدن نوین اسلامی است، یعنی سبک زندگی محدود به ظواهر نمیشود و باید براساس علم توحیدی تبیین شود.
عباسی اظهار داشت: نگاه توحیدی تنها راه حل بسیاری از مشکلات ما خواهد بود و برای داشتن نگاه توحیدی باید اصول توحیدی را شناخت.
وی در پایان در پاسخ به سؤال یکی از حاضران در جلسه خاطرنشان کرد: اقتدار دستگاه امنیت کشور و اقتدار بصیرت مردم ایران باعث میشود که ایران هرگز سرنوشتی چون سوریه نداشته باشد و ملت ایران مطمئن باشند که دیگر فتنهای چون ۸۸ اتفاق نخواهد افتاد.
منبع :خبرگزاری فارس
حاشیه های داغ تر از متن
*در ادامه این نشست به نوعی از سوی دانشجویان تلاش شد پاسخی به رفتار های غوغاسالارانه ای که اخیرا در دانشگاه های کشور آغاز شده پاسخ داده شود و حضار تلاش کردند در فضایی کاملا منطقی نسبت به اظهار نظر های مدعو جلسه پاسخ دهند.
*همچنین در جریان پرسش و پاسخ دانشجویی نیز که از سوالاتی راجع به موضوع تا بحث های حاشیه ای و بحث های مربوط به ژنو۳ نیز مطرح شد حضار و مدعو جلسه در عین پرهیز از رفتار های جنجالی و به چالش کشیدن دولت یازدهم به ارائه بحث های مبنایی در مورد ماهیت نظام ایران و آمریکا و تعارضات این دو پرداختند.
*همچنین در بخشی دیگر از برنامه با مطرح شدن عهد شکنی آمریکایی ها توسط دانشجویان، عباسی با اشاره به تاریخچه این عهد شکنی ها گفت : البته ما به تیم مذاکره کننده که بچه های انقلاب هستند اعتماد داریم و تمام قد از آنها حمایت میکنیم اما باید همه مردم اقناع می شدند که مشکل آمریکا با ایران مذاکره نیست بلکه از اصل و اساس با نظام ایران مشکل دارد و این موضوع نیز حل شدنی نیست. و مشکلات ما نیز با ارتباط با آمریکای ورشکسته ای که خود میلیاردها بدهی دارد حل و فصل نمی شود.
وی افزود: بر خلاف نادیده شدن ۱۱میلیون اختلاف رای مردم در سال ۸۸ توسط فتنه گرانی که هنوز هم توبه نکرده اند این دولت با حمایت نظام از چند صد هزار رای روی کار آمده و تا زمانی که به آرمانها پایبند باشد مورد حمایت مردم و همه مسئولین خواهد بود.
در این بخش دانشجویان ضمن ابراز حمایت از دیدگاه های استکبار ستیزانه و نیز حمایت از دیپلماسی دولت با شعارهای مرگ بر آمریکا نظر مدعو جلسه را تایید کردند.
*دانشجویان در این نشست تلاش داشتند با ارائه مدلی که در یک محیط آکادمیک رایج است علاوه بر ارائه نظرات و سوالات نشان دهند که بی هیاهو و غوغا نیز می توان نشست های چالشی در موضوعات مهم برقرار کرد و به آغاز روند های جدید از هیاهوی بی مورد و سهم خواهی های برخی جریانات سیاسی از دولت که رنگ بوی دهه ۷۰ را می دهد و در دانشگاه هارایج شده بود پاسخی جدی دادند.
*از نکات دیگر این جلسه یکدستی و همدلی موجود در فضا بود که با وجود ۳۰/۳ دقیقه اجرای برنامه تا انتهای نشست، این فضا در سالن وجود داشت و در پایان پس از تقدیر بسیج دانشجویی از حضور حسن عباسی، وی از سوی دانشجویان چند لحظه پیاپی تشویق شد.
منبع :خبرگزاری ایمنا
خبرگزاری مهر – نگاه توحیدی تنها راه حل بسیاری از مشکلات جهان امروز
خبرگزاری مهر – امریکا که تحریم نبود چرا چندین تریلیون دلار بدهی بالا آورد
۵۹۸ – مجموعه هایی به دنبال از هم گسستگی جبهه خودی هستند + صوت
ایمنا – جامعه آمریکا یک جامعه اومانیست است
با علی