loading...
کلبه کرامت،کلبه معنادار
عبدالمهدی بازدید : 201 یکشنبه 18 اسفند 1392 نظرات (0)
بسم الله الرحمن الرحیم

 

دانلود سخنرانی استاد عباسی در دانشگاه سیستان و بلوچستان پیرامون دکترین اقتصاد مقاومتی

 

[تصویر:  IMG_0037-620x330.jpg]

 

استاد حسن عباسی، درکارگاه معرفت‎افزایی اساتید که سه‌شنبه، ۱۳ اسفندماه در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: یکی از چالش‎ برانگیزترین مباحث علمی که در دانشگاه در موضوع جهت‌گیری در مسئله نهضت انتظار، چالش معرفتی مهدویت است.به گزارش باشگاه استراتژیست های جوان به نقل از دفتر نهاد رهبری دانشگاه سیستان و بلوچستان،رئیس اندیشکده یقین اظهار کرد: مکاتب معرفتی به طور کلی به چهار دسته تقسیم می‎شود. یکی از این مکاتب نظام معرفتی غربی است که براساس اصل تثلیث شکل گرفته است و در  واقع این اصل، مبنای شکل‏گیری علوم در جامعه غرب بوده و ماهیت انسان غربی نیز تثلیثی است.
وی افزود: در غرب، علم و معرفت مبتنی بر تثلیث بوده و این به طور کلی جهان‌بینی او را شرک‎آلود می‎کند. گسترش این اصل تا بدان جاست که حتی به حوزه‏های علمیه ما نیز نفوذ کرده و نمونه آن تثلیث در معنای اعتدال است. (افراط، تفریط، حد وسط که همان اعتدال است.) البته اخیراً از سوی حوزوی‎ها به این معنا نقدهای صورت گرفته است.
عباسی اظهار گرد: دومین نظام معرفتی یا ابرپارادایم، ابرپارادایم شرق است که بر مبنای اصل ثنویت شکل گرفته است. اصول این نظام معرفتی دو اصل تضاد و تعادل است. یکی از تضادهای ضروری در این نظام، شب و روز، مرد و زن و خیر و شر است. اصل تعادل خیر و شر به این معناست که نه خیر و نه شر، هیچکدام قابل حذف نیستند و هر دو ضروری هستند.
وی تصریح کرد: اصل تعادل بین خیر و شر در برنامه‎های ساخته شده برای کودکان نیز وارد شده و در واقع به کودک می‎آموزد که خیر و شر به تنهایی مطلوب نیستند بلکه می‏بایست به حالت تعادل رسید.
این پژوهشگر مسائل سیاسی و استراتژیک بیان کرد: این اصول ابتدا در عالم معلومات و مادیات تبیین می‎شوند و سپس وارد عالم مجهولات و معنویات شده و به دلیل اثبات آن در عالم معلومات، در این عالم نیز تثبیت و پذیرفته می‎شود.
وی افزود: امروز دیگر عصر شنیدن نیست و دیگر آموزش از طریق شنود بازدهی کافی را ندارد، امروز عصر دیدن و تصویر است بنابراین برای داشتن یک برنامه آموزشی مؤثر باید در حوزه تصویر ورود خوبی پیدا کنیم. غرب و شرق به خوبی این مسئله را درک کرده و فراوان فیلم، مستند، انیمیشن و بازی می‎سازند که هر یک حجم بسیار زیادی از اطلاعات را به مخاطب منتقل می‏کنند.
عباسی اذعان کرد: این مسئله هنوز آنطور که شایسته است وارد سیستم آموزشی ما نشده و ما تا رسیدن به سطح مطلوب استفاده از ابزارها و روش‎های جدید انتقال اطلاعات، فاصله بسیار زیادی داریم. یکی از دلایل این عدم موفقیت، عدم ارائه مطالب آموزشی از سوی علما به جامعه هنری و یا عدم انعطاف جامعه هنری در برابر این آموزه‏ها است.
رئیس اندیشکده یقین گفت: سومین نظام معرفتی، نظام مبتنی بر متد(روش) است. در این نظام معرفتی تنها می‏بایست به شناخت اشیاء و رابطه بین مواد بود و اساساً چیزی به نام حلال و حرام وجود ندارد و حلال و حرام‏ها را طبیعت مشخص می‎کند و ما مجاز به ورد به این حیطه نیستیم.
وی افزود: ما نمی‎توانیم به روابط، جهت بدهیم چرا که در این صورت روابط به روابط ارزشی و غیر ارزشی تبدیل می‏شوند.
عباسی اظهار کرد: این نظام یکی مهم‏ترین چالش‎های معرفتی در مسیر مهدویت و فرهنگ انتظار است. چرا که برای نمونه در این نظام، مهم پرستیدن است و مهم نیست که چه چیز و چه کسی را می‎پرستیم و این خطر تحصیلات تکمیلی ما را نیز تهدید جدی می‎کند.
این پژوهشگر مسائل سیاسی و استراتژیک بیان کرد: چهارم نظام معرفتی یا ابرپارادایم، ابرپارادایم توحیدی است که بر مبنای قرآن شکل گرفته است. متعلق‏های ایمان در این نظام معرفتی، هفت مورد است که عبارت‎اند از: ایمان به غیب، خدا، انبیاء، ملائکه، کتاب آسمانی، آخرت و آیه‏های الهی.
عباسی تصریح کرد: در این ابرپارادایم، بر خلاف نظام متدولوژی، اگر از پدیده، جهت و نشانه را بشناسیم رستگار می‌شویم. برای نمونه در این مکتب، خروس آیت، صور اسرافیل و خواب نماد مرگ است.
رئیس اندیشکده یقین در پایان یادآور شد: متأسفانه امروز، مهدویت و فرهنگ انتظار از سوی سه ابرپارادایم تثلیث، ثنویت و متودولوژی مورد هجوم قرار گرفته است. بنابراین رسالت ما استفاده از جدیدترین ابزار‎ها و روش‌های روز برای مبارزه با این هجمه‎ها است.


لینک دانلود مستقیم


یا علی

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 517
  • کل نظرات : 62
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 76
  • بازدید امروز : 67
  • باردید دیروز : 131
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,212
  • بازدید ماه : 4,863
  • بازدید سال : 35,544
  • بازدید کلی : 282,907