بسم الله الرحمن الرحیم
دانلود سخنرانی استاد عباسی در دانشگاه سیستان و بلوچستان پیرامون دکترین اقتصاد مقاومتی
استاد حسن عباسی، درکارگاه معرفتافزایی اساتید که سهشنبه، ۱۳ اسفندماه در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: یکی از چالش برانگیزترین مباحث علمی که در دانشگاه در موضوع جهتگیری در مسئله نهضت انتظار، چالش معرفتی مهدویت است.به گزارش باشگاه استراتژیست های جوان به نقل از دفتر نهاد رهبری دانشگاه سیستان و بلوچستان،رئیس اندیشکده یقین اظهار کرد: مکاتب معرفتی به طور کلی به چهار دسته تقسیم میشود. یکی از این مکاتب نظام معرفتی غربی است که براساس اصل تثلیث شکل گرفته است و در واقع این اصل، مبنای شکلگیری علوم در جامعه غرب بوده و ماهیت انسان غربی نیز تثلیثی است.
وی افزود: در غرب، علم و معرفت مبتنی بر تثلیث بوده و این به طور کلی جهانبینی او را شرکآلود میکند. گسترش این اصل تا بدان جاست که حتی به حوزههای علمیه ما نیز نفوذ کرده و نمونه آن تثلیث در معنای اعتدال است. (افراط، تفریط، حد وسط که همان اعتدال است.) البته اخیراً از سوی حوزویها به این معنا نقدهای صورت گرفته است.
عباسی اظهار گرد: دومین نظام معرفتی یا ابرپارادایم، ابرپارادایم شرق است که بر مبنای اصل ثنویت شکل گرفته است. اصول این نظام معرفتی دو اصل تضاد و تعادل است. یکی از تضادهای ضروری در این نظام، شب و روز، مرد و زن و خیر و شر است. اصل تعادل خیر و شر به این معناست که نه خیر و نه شر، هیچکدام قابل حذف نیستند و هر دو ضروری هستند.
وی تصریح کرد: اصل تعادل بین خیر و شر در برنامههای ساخته شده برای کودکان نیز وارد شده و در واقع به کودک میآموزد که خیر و شر به تنهایی مطلوب نیستند بلکه میبایست به حالت تعادل رسید.
این پژوهشگر مسائل سیاسی و استراتژیک بیان کرد: این اصول ابتدا در عالم معلومات و مادیات تبیین میشوند و سپس وارد عالم مجهولات و معنویات شده و به دلیل اثبات آن در عالم معلومات، در این عالم نیز تثبیت و پذیرفته میشود.
وی افزود: امروز دیگر عصر شنیدن نیست و دیگر آموزش از طریق شنود بازدهی کافی را ندارد، امروز عصر دیدن و تصویر است بنابراین برای داشتن یک برنامه آموزشی مؤثر باید در حوزه تصویر ورود خوبی پیدا کنیم. غرب و شرق به خوبی این مسئله را درک کرده و فراوان فیلم، مستند، انیمیشن و بازی میسازند که هر یک حجم بسیار زیادی از اطلاعات را به مخاطب منتقل میکنند.
عباسی اذعان کرد: این مسئله هنوز آنطور که شایسته است وارد سیستم آموزشی ما نشده و ما تا رسیدن به سطح مطلوب استفاده از ابزارها و روشهای جدید انتقال اطلاعات، فاصله بسیار زیادی داریم. یکی از دلایل این عدم موفقیت، عدم ارائه مطالب آموزشی از سوی علما به جامعه هنری و یا عدم انعطاف جامعه هنری در برابر این آموزهها است.
رئیس اندیشکده یقین گفت: سومین نظام معرفتی، نظام مبتنی بر متد(روش) است. در این نظام معرفتی تنها میبایست به شناخت اشیاء و رابطه بین مواد بود و اساساً چیزی به نام حلال و حرام وجود ندارد و حلال و حرامها را طبیعت مشخص میکند و ما مجاز به ورد به این حیطه نیستیم.
وی افزود: ما نمیتوانیم به روابط، جهت بدهیم چرا که در این صورت روابط به روابط ارزشی و غیر ارزشی تبدیل میشوند.
عباسی اظهار کرد: این نظام یکی مهمترین چالشهای معرفتی در مسیر مهدویت و فرهنگ انتظار است. چرا که برای نمونه در این نظام، مهم پرستیدن است و مهم نیست که چه چیز و چه کسی را میپرستیم و این خطر تحصیلات تکمیلی ما را نیز تهدید جدی میکند.
این پژوهشگر مسائل سیاسی و استراتژیک بیان کرد: چهارم نظام معرفتی یا ابرپارادایم، ابرپارادایم توحیدی است که بر مبنای قرآن شکل گرفته است. متعلقهای ایمان در این نظام معرفتی، هفت مورد است که عبارتاند از: ایمان به غیب، خدا، انبیاء، ملائکه، کتاب آسمانی، آخرت و آیههای الهی.
عباسی تصریح کرد: در این ابرپارادایم، بر خلاف نظام متدولوژی، اگر از پدیده، جهت و نشانه را بشناسیم رستگار میشویم. برای نمونه در این مکتب، خروس آیت، صور اسرافیل و خواب نماد مرگ است.
رئیس اندیشکده یقین در پایان یادآور شد: متأسفانه امروز، مهدویت و فرهنگ انتظار از سوی سه ابرپارادایم تثلیث، ثنویت و متودولوژی مورد هجوم قرار گرفته است. بنابراین رسالت ما استفاده از جدیدترین ابزارها و روشهای روز برای مبارزه با این هجمهها است.
منبع:پایگاه اطلاع رسانی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سیستان و بلوچستان
وباشگاه استراتژیست های جوان
وباشگاه استراتژیست های جوان
یا علی